אתגר הקיץ: שתו עוד מים !

מאת איריס ארצי

קרה לכם שכאב לכם הראש או הרגשתם חולשה ומי שלצדכם אמר לכם שאתם לא שותים מספיק? אם כן, אז מי שאמר לכם את זה כנראה צדק, אולי אפילו יותר ממה שחשבתם. שתיית מים חשובה לכל אורך השנה, גם בחורף, כשאנחנו פחות צמאים ולעתים שוכחים לשתות, אבל עכשיו, בקיץ, כאשר הימים הופכים חמים יותר ויותר – חשוב עוד יותר להקפיד לשתות את כמות המים הנדרשת, כדי למנוע מקרים לא נעימים של התייבשות.
אז לכבוד חום יולי-אוגוסט הבא עלינו,  כמה עצות וטיפים מועילים לשתיית מים בקיץ.
שתיית מים מסייעת בירידה במשקל ובשמירה על תקינותו, משפרת ומעלה את תחושת האנרגיה והערנות, ומעניקה לגוף חיים. חשבו מה קורה לעציץ או פרח שלא משקים אותו… אז מה עושים?
אי אפשר להפריז בתיאור חשיבות המים לתפקוד מיטבי של הגוף שלנו, ואין ספק ששתיית מים מספקת משפרת את איכות חיינו, ובכל זאת – רובנו לא שותים מספיק מים. אז כמה מים אתם באמת צריכים לשתות, למה זה כל כך חשוב ואיך תרגילו את עצמכם לשתות יותר מים?
מים מהווים מעל ל-60 אחוז מגוף האדם, ושתיית מים מספקת הוכחה כתורמת לתפקוד תקין שלו. מחילוף חומרים תקין, דרך שיפור מראה העור ועד להפחתת הסיכון לחלות במחלות שונות – אין ספק שהיתרונות של שתיית מים הם רבים וחשובים. כולנו יודעים את זה ומכירים את זה, ועדיין כנראה שאין אדם שלא סבל לפחות פעם אחת בחייו מכאב ראש שנבע מהתייבשות.
למרות התרומה הרבה של שתייה מספקת של מים לאיכות חיינו, רובנו לא שותים מספיק, וזה קורה מכל מיני סיבות – מזג האוויר הקר והשהייה הממושכת בבית שגורמים לנו לחוש פחות צמאים, בלבול תחושת הצמא בתחושת רעב, חוסר הקשבה לצרכי הגוף, וגם סתם שכחה ועצלנות.
לכן הקיץ אני מזמינה אתכם להצטרף לאתגר ולאמץ הרגלי שתייה נכונים יותר, אבל רגע לפני– בואו נבין מה היא כמות מים מספקת.
כמה מים אתם באמת צריכים לשתות?
מאז שהיינו ילדים לימדו אותנו שצריך לשתות לפחות 8 כוסות מים ביום, ורבים דבקים בנתון הזה גם בבגרותם, אך עד כמה הוא מדויק? זה כנראה לא יפתיע אתכם, אבל כמות המים הנדרשת לתפקוד תקין של הגוף משתנה מאדם לאדם, ותלויה בין היתר במין (גברים זקוקים קצת יותר מים מאשר נשים) וכמובן במשקל הגוף. נתונים נוספים שמשפיעים על כמות המים לה אתם זקוקים, הם עד כמה אתם פעילים במהלך היום, מה היא סביבת המחיה שלכם ומה הטמפרטורה בה, וגם מצבים בריאותיים ספציפיים כמו מחלות, נטילת תרופות והריון או הנקה.
שאלה נוספת שעולה היא מה הכוונה בכוס – לרוב כשמדברים על כוסות מתייחסים לכוס מדידה סטנדרטית המכילה כ-240 מ"ל, אך כשאנחנו שותים בבית אנחנו לא תמיד שותים מכוס באותו גודל ולא מקפידים למלא אותה בכמות המדויקת, ולכן ספירת כמות השתייה היומית שלנו בכוסות לא תמיד תעיד שבאמת שתינו מספיק.
אז איך יודעים כמה מים לשתות? היום ההמלצה המקובלת היא 10-12 כוסות למבוגרים, ובכל אופן לא פחות מ-2 ליטר ביום, ויש כאלו שאף מדברים על לפחות 3 ליטרים לגברים. ישנן נוסחאות שונות לחישוב כמות המים הנדרשת על פי המשקל ונתונים נוספים, וקיימות גם אפליקציות בריאות שונות שיעשו את החישוב עבורכם. אבל אף מחשבון לא ידע לחשב במדויק מה הגוף שלכם צריך, ולכן ההמלצה שלי היא לתת תשומת לב להרגלי השתייה שלכם, להקשיב לגופכם וללמוד לזהות מתי שתיתם מספיק ומתי אתם זקוקים לעוד נוזלים. אחת האינדיקציות הכי טובות לכך היא כמובן צבע השתן שלכם – אם הוא שקוף אתם בסדר, ואם הוא צהבהב, תתחילו לשתות.

הטיפים שיעזרו לכם לשתות יותר:
בקבוק, חברו הטוב של האדם – לא לצאת מהבית בלי בקבוק צמוד זה אולי הטיפ הבסיסי ביותר להקפדה על שתיית מים. אבל גם אם אתם בבית כל היום (כמו רבים בתקופת הסגר) בקבוק מים שמונח לצדכם הוא פתרון מעולה. אם אתם יושבים שעות רבות בפינת העבודה הניחו לידכם על השולחן בקבוק, עדיף שקוף – כדי שתוכלו לעקוב אחר השתייה. תתפלאו לגלות שאתם שותים הרבה יותר כשאתם לא צריכים לקום למלא כוס מים בכל פעם, רק אל תתעצלו למלא את הבקבוק כשהוא מתרוקן.
קחו אתכם תמיד בקבוק מים בתיק ותעשו עם עצמכם דיל – שהוא חוזר הביתה ריק.
הצטיידו בבקבוק מגניב ומפנק. אין מה לעשות, דברים יפים ומעוצבים עושים לנו את זה ובקבוק יפה יעשה לנו חשק לשתות ממנו בדיוק כמו שמגפיים חדשים יעשו לנו חשק לגשם ומחשב חדש יעשה לנו חשק ללמוד.
להציב יעדים – כשיש לנו מטרה או יעד יש לנו יותר מוטיבציה להגשים אותם. הגדירו מראש את כמות המים שאתם רוצים לשתות ביום (בליטרים, כוסות או בקבוקים) ועקבו במהלך היום אחרי ההתקדמות שלכם בדרך למטרה. בסוף היום תרגישו טוב גם כי שתיתם מספיק וגם כי עמדתם במשימה.
המירו כוס אחת של קפה או תה במים.
דאגו לתזכורות – אם שוב ושוב אתם מגיעים לסוף היום עם כאב ראש ומגלים שפשוט שכחתם לשתות, כנראה שאין מנוס מלהזכיר לעצמכם באופן מלאכותי עד שתתרגלו. אתם יכולים לכוון לעצמכם תזכורת בטלפון שתצלצל אחת לשעה, או אפילו למנות בבית או במשרד מישהו שיהיה 'נודניק מים' ויזכיר לכם לשתות מידי פעם. זה מציק אבל עובד.
אתם עובדים במשרד? תלו פתק על המחשב. החליפו את תמונת המסך שלכם לתמונה שתזכיר לכם לשתות. לפני שהתיישבתם, מלאו כוס או בקבוק מים שיהיה מונח לידכם באופן קבוע.
היעזרו באפליקציות – אם אתם צמודים לטלפון כל היום ורוצים לשלב בין שני הסעיפים הקודמים, תוכלו למצוא בחנות האפליקציות לא מעט אופציות ליישומים שיעזרו לכם לעקוב אחר צריכת הנוזלים שלכם במהלך היום ויזכירו לכם כשאתם לא עומדים ביעדים.
הצמידו הרגלים – גם אם עדיין לא הצלחתם לאמץ הרגלי שתייה מוצלחים, יש לכם הרבה הרגלים אחרים כל מה שאתם צריכים זה "להצמיד" את השתייה לפעולות אחרות שאתם מבצעים – קמים לשירותים/מכינים קפה/ נכנסים לפייסבוק/יושבים לאכול? שתו מים.
עשו לכם מנהג – התחילו וסיימו את היום בכוס מים ולפני כל ארוחה עיקרית – שתו כוס מים.
הדביקו את השתייה להרגל אחר. האדם הוא אוסף של הרגלים, ואם הצלחנו להפוך את השתייה להרגל  – אנחנו מסודרים.  כל פעם שאתם קמים לשירותים, מכינים קפה, משוחחים עם מישהו – שתו מים.
הפכו את השתייה לקטע חברתי. קמתם לשתות – הציעו גם לחברים. כך, כשהם יקומו – הם יציעו לכם גם. מהר מאוד תשימו לב שאנשים לא מסרבים למים.
לנצל את התרופות – בהמשך ישיר להצמדת ההרגלים, במידה ואתם נוטלים תרופות כלשהן על בסיס קבוע, נצלו את המעמד ושתו על הדרך כוס שלמה של מים, במקום להסתפק בשלוק הנדרש. כבר הוספתם כוס למכסה היומית.
לרענן את המים – זה ישמע מוזר לחובבי המים שבינינו, אבל יש אנשים שפשוט לא אוהבים מים, מה שהופך את אימוץ הרגלי השתייה החדשים לקשה יותר. במקרה כזה הפתרון הוא להוסיף למים טעם, ולא – אנחנו ממש לא ממליצים להפוך אותם לפטל ממותק, אלא יותר בכיוון של חתיכות פרי, פלח לימון, פרוסות מלפפון או כמה עלי נענע. חלק מהתוספות האלו לא רק ישדרגו את טעם המים אלא גם יעשירו אותם בוויטמינים חיוניים.
לאכול את המים שלכם – חשוב לזכור שהגוף שלנו צורך נוזלים גם בצורות אחרות משתיית מים ולכן דרך נוספת לוודא שאתם רוויים ולהימנע מהתייבשות היא לצרוך מזונות מרווים, מרק בחורף הוא פתרון מעולה וירקות ופירות עתירים במים כמו למשל מלפפון ואבטיח יעשו עבודה מצוינת בקיץ.
לרוויה!

איריס ארצי, רפלקסולוגית מומחית ויועצת תזונה ואורח חיים בריא.
irisartzi0564@gmail.com

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן