בית הספר ביום שאחרי…

ההתמודדות עם נגיף הקורונה אילצה את מערכת החינוך לערוך התאמות, לחשוב מחוץ לקופסא ולהזיז את צוותי ההוראה מהפרדיגמות המוכרות. המורים נדרשו לשנות את דרכי הלמידה, לתעדף מקצועות, לתרגל גמישות מחשבתית ובעיקר להבין שהעולם החינוכי פועל אחרת.

אולי נחשוב על כך לא כ"מגבלות" ו"אילוצים" אלא כהזדמנות לשנות קונספטואלית את כל מערכת החינוך השמרנית, שהרי ידוע שמשבר עשוי להצמיח ולרענן?

כאמא לילד אחד ביסודי וילד נוסף בתיכון, אני מרשה לעצמי להתפרע במחשבות ולהציע משהו אחר ממה שהכרנו עד היום. אקדים ואומר שדבריי לא חפים מסיכונים ומחירים, אך גם היום מערכת החינוך לוקה בעיני, לא מותאמת למאה ה 21 ורוויה בשיקולים לא טהורים.

1. מקצועות שאינם דורשים תרגול או מעבדה לא ילמדו פרונטלית בכיתות – מה שמשאיר לשיעורים פרונטליים בכיתה – מתמטיקה, אנגלית, שפות (כולל לשון והבעה) ומקצועות המדעים (פיסיקה, כימיה וכו') בלבד.

2. שאר המקצועות ישתחררו מקונספט השינון ויעברו ללמידה של מיומנויות – הילד לא חייב ללמוד בכיתה על המהפכה הצרפתית בהיסטוריה או על הר התבור בג"ג, או על יעל וססרא בתנ"ך, ולהיבחן על כך, את כל זה ניתן למצוא ברשת והסיכוי שהוא יזכור זאת כעבר שנה, דיי קלוש – למדו אותו מיומנויות של איתור מידע, קריאת מפות, חיפוש בקונקורדנציה. יש לפתח בקרב הילדים את האוריינות ולא את הלימוד בעל פה. 

3. במערכת השבועית יהיה שיעור קריאה! ספרים, מאמרים, עיתונים – הילדים היום קוראים פחות, וזו תקלה קשה בתהליך הרחבת האופקים. ביקור בספרייה יכנס כסיור חובה בכל גיל ועידוד הקריאה יהווה מרכיב חשוב בתוכנית הלימודים.

4.  הלמידה תעבור טרנספורמציה – ממורה שמלמד בכיתה את החומר לשיטת ה-PBL – למידה מבוססת פרוייקטים – זו שיטה המעודדת את החקר, איסוף החומרים, הכנת תוצרים, התהליך יכול להתבצע בצוותי עבודה, מה שמפתח מיומנויות של עבודת צוות ושיתוף פעולה והיא מדגישה את תהליך הלמידה שחווה הילד, ולא שמה במרכז את "הקאת החומר".

5. כל התלמידים יקבלו שעתיים שבועיות בנושא אוריינות טכנולוגית – מידע ותקשורת, שימוש במחשב, הכרות עם פלטפורמות ללמידה באמצעים טכנולוגיים.

6. שיעורי חינוך גופני יוכפלו! כיום מקבל כל תלמיד שעתיים שבועיות בלבד! זו טיפה בים – גדל פה דור עצלן ושמנמן – זו משימה לאומית.

7. ולסיום – תלמידי כיתות ה'-ח' ילמדו בביה"ס 4 ימים בלבד. ביומיים הנוספים ילמדו באופן מקוון ויקדישו את הזמן ללמידה בשיטת ה-PBL.

שינוי זה דורש מהפכה, יש לו השלכות לא מעטות על התקציב הנדרש, על הסכמי המורים שזה סדין אדום ועל כל החשיבה החינוכית – יחד עם זאת, מערכת החינוך כיום (בשגרה, לא בימי קורונה) מקדשת את הלמידה הישנה בעוד כל העולם מתקדם, פה ושם ניתן למצוא יוזמות פרטיות של מורות שמרעננות מעט את הלמידה, זה לא מספיק.

התייחסתי רק לאספקט הלימודי, אך למערכת החינוך יש תפקידים נוספים, אלה הקשורים להיבט החברתי והרגשי – זה נושא לדיון אחר, אך אין ספק שהשינוי בתהליך הלמידה, יביא לתמורות גם בתחומים האחרים.

משבר נגיף הקורונה יחלוף יום אחד, השאלה, מה הוא ישאיר אחריו? 

חזרה לאותה מערכת חינוכית, תיהיה פספוס גדול בעיני – ג'ון דיואי, פילוסוף ואיש חינוך אמריקאי אמר – "תפקיד החינוך הוא ללמד את הילד לחשוב, ולא ללמדו מה לחשוב" – שחררו את הילדים מלמידת חומר אשר בהקלקה אחת בגוגל, ניתן למצוא אותו – למדו אותם את הטכניקות של החיים, את מה שלא ניתן למצוא ברשת, הילדים כבר מזמן שם.

ליאת גרינפלד הינה תושבת מרום נווה ויו"ר מאמאנט רמת-גן

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן