הסל הבריא בחצי המחיר

הסל הבריא בחצי מחיר:
איך לאכול טוב ובזול?
מאת איריס ארצי
כיצד אפשר להוזיל את לחם הבריאות, באילו ירקות ופירות אורגניים לא כדאי להשקיע ואיך ליהנות מהיתרונות התזונתיים של דגים בפחות כסף? כך תשקיעו בתבונה בסל בריא בלי הוצאות מיותרות ובלי לרוקן את חשבון הבנק.
מחירי המזון האמירו, גם הבסיסיים ביותר, ואלה מכם שאוכלים בריא משלמים הרבה יותר. התפיסה הרווחת היא שלאכול בריא זה יקר יותר וכי מי שרוצה לשמור על בריאותו צריך לשלם על זה. עד כדי כך שלא ברור לנו באילו מזונות צריך באמת להשקיע ועל מה אפשר בהחלט לוותר.
טוב, אז מה לאכול?
השאלה הבסיסית היא מה באמת צריך לאכול כדי לשמור על הבריאות. קיימות כיום אינספור שיטות תזונה ודיאטה, אבל כדאי לדעת שמרבית המומחים ממשיכים לדבוק בדיאטה הים תיכונית שהוכיחה את עצמה. הדיאטה הים תיכונית מבוססת על מזונות טבעיים ולא מעובדים ומצטיינת בתפיסה מאוזנת המאפשרת לאכול מכל קבוצות המזון.
מומחים נוספים מרחבי העולם ממליצים להסתייג משיטות שממליצות על הימנעות מקבוצה גדולה של מאכלים כי זה פוגע באפשרויות שלנו לגוון את התזונה. וזהו, ככל הנראה, הכלל החשוב ביותר לתזונה בריאה – לגוון את התזונה ככל האפשר.
כדאי לאמץ קודם כל כמה המלצות כלליות להתנהלות חסכונית בהוצאות על מזון.
1. תכננו מראש את התפריט השבועי, ערכו רשימת קניות והיצמדו אליה
תכנון הארוחות השבועיות ורשימת קניות הכוללת רק את מה שתבשלו בשבוע הקרוב עשויים לחסוך לכם מאות שקלים בחודש ולמנוע השלכת מזון יקר לפח. בדרך זו תרכשו רק את המוצרים שבאמת תצרכו.
2. נסו לחשב את ההוזלות ואת פערי המחירים בין המוצרים באחוזים ולא בשקלים
אף על פי שההבדלים בין מוצרים שונים בסופרמרקט מסתכמים בשקלים ספורים שנראים חסרי ערך, נסו לחשב את הפער באחוזים. בדיקת הוזלה ופערים באחוזים תאפשר לכם התנהלות חסכונית יותר. אולי תחסכו 1 שקל על יוגורט, אבל אם זה מתבטא ב־20% מערך המוצר ותחשבו על חיסכון של 20% בקנייה החודשית והשנתית, תגלו שמדובר בלא מעט כסף.
3. התמקדו במדפים התחתונים בסופרמרקט
בגובה העיניים תמצאו את המוצרים הכי יקרים ואת המותגים שרשת השיווק רוצה שתרכשו. הורידו את העיניים, התכופפו קצת ותגלו יצרנים קטנים ואיכותיים לא פחות שיכולים לחסוך לכם כסף רב.
4. אל תיצמדו למותגים
בדקו תמיד אפשרויות זולות יותר. פעמים רבות יצרן אחד מייצר לכמה מותגים במחירים שונים.
5. פעם בכמה חודשים נסו לקנות ברשתות זולות המציעות מוצרים מוגדלים במחירים מוזלים מאוד.
6. אם אתם יכולים, הצטיידו במקפיא נפרד
הירקות והפירות הקפואים בישראל יקרים מאוד, אבל אפשר לרכוש אותם בשיא העונה ולהקפיא אותם בשקיות אטומות. הערך התזונתי שלהם לא נפגע באופן ניכר, והמקפיא הנוסף יאפשר לכם לקנות אותם במחיר נמוך ולהשתמש בהם במהלך כל השנה. בניגוד למקפיא שבמקרר, אנחנו ממעטים לפתוח את המקפיא הנוסף, ולכן הפירות והירקות הקפואים ישתמרו בו זמן רב.
שלב ההוכחות: איך לחסוך בהוצאות
קמחים ולחמים
אחד הקמחים העתיקים שזכה להצלחה מסחררת הוא הכוסמין, ק, אבל מחירה של כיכר לחם כוסמין קטנה הוא 25 שקל בממוצע. איך מוזילים?
נסו לאפות את הלחם בעצמכם
במקום לקנות לחם, מכל סוג של חיטה, כדאי לנסות לאפות לחם בבית בעזרת מתכון פשוט שלא מצריך מאמץ, זמן עבודה או אפילו מיקסר, ומתקבל טעים מאוד. מתכון פשוט שלא מצריך מאמץ, זמן עבודה או אפילו מיקסר, ומתקבל טעים מאוד
רכשו חיטת כוסמין ישירות מטחנות הקמח
הימנעו מרכישת קמח 80% או 70%
. אם רוצים להפוך את הלחם לקליל יותר עדיף – גם מבחינה בריאותית וגם מבחינה כלכלית – לערבב 30% קמח לבן (או כוסמין לבן) עם קמח מלא. בדרך הזאת תקבלו מוצר טבעי יותר שמכיל את כל חלקי הדגן ויש לו יתרונות של מאפה טעים ואוורירי.
אגוזים וזרעים
מדובר באחת ההוצאות הכבדות במטבח הבריא – אגוזים מסוימים יכולים להגיע ל־100 שקל ויותר לק"ג.
קניתם כמות גדולה של אגוזים במחיר מציאה? אחסנו אותם במקפיא כדי לשמור על הערכים התזונתיים שלהם ועל טריותם
שמן זית
אין בית בישראל שלא מחזיק שמן זית, שנחשב לשמן הבריא ביותר לכן, במקרה של שמן זית, חשוב פחות להתייחס למחיר ובעיקר לוודא שקניתם שמן זית אמיתי, איכותי וטרי
איך עושים את זה:
שמן זית הוא מצרך יקר. אל תתפתו לקנות שמן זול, ובעיקר לא כזה שנמכר בצדי הדרכים. חשוב מאוד לקרוא את האותיות הקטנות. כדאי לרכוש שמן זית ממגדלים ישראלים ידועים. את הרשימה אפשר למצוא באתר מועצת הזיתים.  מומלץ לרכוש כמות גדולה של שמן זית כי עניין הטריות לא קיים בשמן זית.
דגים
יש דרך ליהנות מהיתרונות התזונתיים של דגים בפחות כסף:
רכשו דגים קפואים
אבל רק כאלה שמכילים 100% דג וללא תוספת מים. דגים עם תוספת מים מכילים כימיקלים שנועדו לשמר את הנוזלים בדג והם עלולים להזיק לבריאות.
שלבו בתפריט סרדינים ומקרלים
הם נחשבים לדגים בריאים מאוד, זולים וזמינים.. בסרדינים יש יתרון נוסף: הם כוללים את עצמות הדג הקטן ולכן מכילים כמות נאה של סידן. המקרל מכיל כמויות גבוהות של חומצות שומן מסוג אומגה 3.
ביצים  -להשקיע באורגני
אל תשקיעו בביצי חופש – אין להן יתרון בריאותי על הביצים הרגילות, אבל לביצים אורגניות יש יתרון משמעותי בעיקר בגלל מה שאין בהן.
עוף – להשקיע ב"ללא אנטיביוטיקה"
באופן כללי מומלץ לאכול כמה שפחות עוף ובשר ולאכול במקומם חלבון מהצומח כמו קטניות. אבל אם אתם כבר קונים עוף, עדיף לרכוש כזה שגדל ללא אנטיביוטיקה וניזון ממזון צמחי. למרות שעוף כזה יקר יותר,
מלח/ לא להשקיע במלח משודרג
למרות שיש בשוק לא מעט סוגי מלח יקרים שמתהדרים בכך שהם בריאים יותר, אלה מכילים עוד אבל אין בכך חשיבות בריאותית. אם אתם רוצים מלח טבעי ונטול תוספות, השתמשו במלח גס). דלגו על המלח הדק – הוא מכיל תוספים כמו חומרים שמונעים גיבוש, ולכן באופן כללי כדאי להעדיף את המלח הגס.
קטניות/ לא להשקיע באורגני
קטניות נחשבות למזון על זול וזמין ולצורה הבריאה ביותר לצריכת חלבון, אבל האם כדאי להשקיע באורגני? התשובה היא: לא. אמנם קטניות עלולות להכיל חומרי הדברה, אבל בדרך כלל הכמויות קטנות ולא משמעותיות.. אם אתם חוששים בכל זאת, אפשר להרתיח את הקטניות ולשפוך את המים כדי לשטוף שאריות חומרי הדברה.

שיבולת שועל/ להשקיע באורגני
שיבולת שועל היא אחד מהדגנים הבריאים והפופולריים ביותר בכל העולם בזכות טעמה הקליל בהשוואה לדגנים מלאים אחרים. אבל יש לה חיסרון משמעותי אחד – תכולה גבוהה של חומר הדברה בעייתי שנקרא גלייפוסט .
לכן, מסיבות בריאותיות כדאי מאוד להעדיף שיבולת שועל אורגנית על פני תוצרת רגילה.
אורז/ לא להשקיע באורגני
בבדיקות שנערכו בעבר נמצאו באורז כמויות גבוהות של ארסן,. בבדיקות נמצא שאורז מלא מכיל כמות גבוהה יותר של ארסן וכי גם האורז האורגני מכיל ארסן. בגלל תכולת הארסן מומלץ להגביל את אכילת האורז ללא יותר משלוש פעמים בשבוע ולשטוף אותו היטב לפני הבישול.
כדאי לגוון את התזונה ולאכול מזון בעונתו ובדרך הזאת לאכול בריא ולחסוך לא מעט כסף.
פירות וירקות
כאמור, פירות וירקות צריכים לתפוס נפח נכבד בתפריט הבריא, אבל האם כדאי להשקיע בתוצרת אורגנית שהיא בדרך כלל יקרה יותר? ובכן, התשובה אינה גורפת – זה תלוי בירק או בפרי. ההבדלים בין ירקות ופירות "מזוהמים", שנחשבים למרוססים מאוד, ובין ירקות ופירות "נקיים", שנחשבים לעמידים ויכולים לגדול ללא ריסוסים, הם עצומים. .
ממש אין צורך לקנות מתוצרת אורגנית. כלל האצבע פשוט: אם אתם צורכים הרבה ירקות ופירות שנמצאים ברשימת "המזוהמים", השקיעו באורגני או שתאכלו מהם הרבה פחות.
שטיפה של ירקות ופירות מסירה מהם רק 30% מחומרי ההדברה. הדרך היעילה ביותר להסרת חומרי ההדברה היא באמצעות שליקה – טבילת הירק או הפרי במים רותחים לכמה שניות והעברה למי קרח. 80% מחומרי ההדברה מוסרים.
להשקיע ברסק עגבניות אורגני?
בניגוד לעגבניות טריות, התשובה היא שלא. אין צורך לקנות רסק עגבניות ועגבניות מרוסקות מתוצרת אורגנית כי בגלל העיבוד שלהם הם מכילים כמות קטנה של חומרי הדברה. עם זאת, בשל החשש מהימצאות ביספינול עדיף לרכוש אותם בצנצנת זכוכית ולא בקופסאות שימורים. לא אורגני אבל עדיף בצנצנת זכוכית ולא בקופסאות שימורים

מתכון פשוט ללחם שלא מצריך מאמץ, זמן עבודה או אפילו מיקסר, ומתקבל טעים מאוד
רכיבים
 3 כוסות קמח (מכל סוג)
1/4 כפית שמרים יבשים
1/4 1 כפיות מלח
1/2 1 כוסות מים חמימים
הכנה
מערבבים את כל החומרים בקערה (אין צורך ללוש את הבצק). מכסים באופן לא הדוק מדי ומעבירים לתפיחה של כ־17 שעות בטמפרטורת החדר (בקיץ רצוי שחלק מההתפחה תיעשה במקרר).
שופכים את הבצק על נייר אפייה מקומח ומקפלים אותו כך שיקבל צורה עגולה בלי לפגוע בתפיחה. משאירים לתפיחה נוספת של שעתיים.
חצי שעה לפני סוף התפיחה מפעילים את התנור על חום של 230 מעלות כשבתוכו סיר או תבנית עם מכסה.
מוציאים את הסיר מהתנור ובעזרת נייר האפייה מעבירים את הלחם לסיר. סוגרים את המכסה ואופים במשך 20 דקות.
מוציאים את הלחם מהסיר וממשיכים לאפות על רשת התנור עוד 20־30 דקות. פורסים את הלחם רק אחרי שהוא התקרר (שעה).

איריס ארצי, רפלקסולוגית מומחית ויועצת תזונה ואורח חיים בריא.
irisartzi0564@gmail.com

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן