טיול רטוב לעין זיו שבנחל כזיב

מאת גבי ברנשטיין נחל כזיב שבגליל המערבי הוא אחד מנחלי החוף הבודדים בישראל שמימיהם נותרו לא מזוהמים. סביבתו היא שמורת טבע, ובה גם אתרים ארכיאולוגיים כמו מבצר מונפור המרשים, תצפיות נוף מרהיבות, מעיינות צלולים וצמחים נדירים. בשמורה מתקיימת גם אוכלוסיית יחמורים מרשימה, בזכות פרויקט של רשות הטבע והגנים להשבתו אל הטבע של היחמור הפרסי לאחר היעלמותו מארץ ישראל – והכל בלב חורש טבעי וירוק לאורך כל ימות השנה.

הנחל מציע מגוון מסלולי טיול ברמות קושי שונות, וברובם ניתן גם ליהנות מרחצה במים החל ממסלול ה"מיני ג'ונגל" של עין חרדלית, דרך המסלול היפהפה בין המפל השוצף בעין זיו ל"בריכות גן העדן" של עין טמיר, ועד למסלולים ללא מים כמו מסלול מערת המקדש שחולף ליד תבליט "האיש שבקיר" המסתורי.

אורך הנחל כ-43 קילומטרים שמתחילים בגובה של כ-1,000 מטרים בהר מירון ומסתיימים בחוף אכזיב של הים התיכון – נחל כזיב כולל מעיינות, תצפיות, אתרים ארכיאולוגיים ועוד.

את חלקו המרכזי של הנחל מזינים שלושה מעיינות גדולים – עין זיו, עין טמיר ועין חרדלית – והוא זורם בתוך ערוץ יפהפה בין מצוקים עשירים במערות, חלקן עם עדויות למגורי אדם בתקופות קדומות.

ממזרח לעין זיו הנחל הוא שמורת טבע סגורה שהכניסה אליה אסורה מטעמי שמירה על המסדרון האקולוגי החשוב של הגליל, אך מערבה משם מציע הנחל אפשרויות טיול רבות שחלקן מתאימות גם לימי הקיץ החמים בשל העובדה שהמסלולים מוצלים על ידי צמחיית חורש יפהפיה שבה בולטים עצי דולב מרשימים ועוברים בין בריכות מים צוננות ומושלמות להפסקות התרעננות.

עין זיו שבמעלה נחל כזיב הוא המעיין הגדול ביותר שנובע באפיק הנחל. מאז שנות ה-50 נוצלו מי המעיין כמקור מי שתייה ליישובי האזור, אך בעקבות מאבק סביבתי ממושך, שאיבתם צומצמה באופן משמעותי ומאז 2006 הם זורמים לנחל דרך צינור שמוביל אותם מבית המשאבות – ויוצר מפל מים שוצף.

בעבר, כביש סלול הוביל ממש עד לנביעה של עין זיו, אך מטעמי שמירת טבע הוא נסגר לתנועת כלי רכב – ויש לעשות את הדרך ברגל. כדי להגיע לנוסעים בכביש 89 מנהריה מזרחה, ואחרי הכניסה למושב מעונה פונים שמאלה (צפונה) בשדרות הנשיא הרצוג. עוברים שתי כיכרות, ובשלישית (כיכר הזיתים) מבצעים פרסה. אחרי כ-100 מטרים פונים ימינה לדרך סלולה ונוסעים בה כקילומטר, עד למחסום לכלי רכב. כאן חונים, ומכאן עד למעיין המרחק הוא 2 ק"מ בדרך סלולה.
החזרה לרכב מעין זיו היא באותה הדרך, אך מומלץ מאוד להמשיך במורד הנחל בשביל המסומן בירוק – אשר מוביל אחרי כ-2.5 ק"מ אל מעיין עין טמיר.

ההליכה בנחל נוחה ונעימה מאוד, וצמרות עצי הדולב המזרחי החסונים שמלווים אותו בקטע זה עשויות להגיע עד לגובה של 20 מטרים. עצי הדולב נמצאים בסכנת הכחדה, והעצים של עין זיו הפכו לסמל של המאבק להשבת מי המעיינות לטבע. העצים יפים בכל עונה: בקיץ הם מלבלבים בירוק ומצלים על שביל ההליכה, בסתיו עליהם מאדימים ונושרים ובחורף הם עומדים בשלכת. ישראל מהווה את גבול תפוצתו הדרומי של עץ הדולב.

על עין טמיר והמשך המסלול בנחל כזיב ארחיב בפעם הבאה.

הגעה:
נוסעים בכביש 89 מנהריה מזרחה. בק"מ ה-17, אחרי הכניסה למושב מעונה, פונים שמאלה (צפונה) בשדרות הנשיא הרצוג. עוברים שני מעגלי תנועה ובמעגל התנועה השלישי (כיכר הזיתים) שבים לאחור לכיוון צומת הכניסה. אחרי כ-100 מ' פונים ימינה לדרך סלולה ונוסעים בה כקילומטר, עד למחסום לכלי רכב. מכאן עד למעיין המרחק הוא 2 ק"מ בדרך סלולה.