מטרו במרום נווה וגני מרום. האמנם?

מאת יהודה דוידוביץ

משרד התחבורה מקדם סלילת 3 קווי מטרו. הקו M2  יעבור בקרבת שכונת מרום נווה. תוכניות המאקרו מוכנות ויופקדו להתנגדויות בימים הקרובים.

ועד השכונה ייפגש בימים הקרובים עם מר ליעד אילני – מ"מ ראש העיר ומחזיק תיק התנועה, שיגיע ביחד עם מהנדסת העיר אינג' סיגל חורש לפגישה. בפגישה יוצג התוואי על חלופותיו – ישנן מספר חלופות ותיבחר אחת בעתיד.

החלופה המועדפת על עיריית ר"ג ועיריית בני ברק היא החלופה הדרומית שעוברת מתחת למגדלי גני מרום וממשיכה לכיוון הרא"ה פינת שד' ירושלים.

על מגרש הכדורגל בסוף רחוב הרב לוין (ההמשך של רימלט) יוקם אתר התארגנות של נת"ע ובסיום העבודה תוקם שם תחנת מטרו.

תושבי גני מרום הביעו חשש מהתוכנית, הן עקב מעבר המטרו מתחת למגדלים (כ-40 מטר) והן עקב הסבל הצפוי משטח ההתארגנות.

לאור חשש זה יצר יהודה דוידוביץ' מוועד השכונה (בתמונה מימין) קשר עם מהנדסת הקו בנת"ע ושמע ממנה על החלופות באופן כללי ואף קיבל מענה לשאלות רבות שהועברו אליו דרך וועדי הבניינים בגני מרום:

שלום רב,

תודה על שיתוף הפעולה ועל זמנך היקר. מדובר בקובץ שאלות שהעבירו אלי וועדי הבניינים בגני מרום הסמוכה לרב לוין.

1. בהנחה והתוואי שיבחר הוא הצפוני (בני ברק), היכן יהיה השטח ההתארגנות?

2. בהנחה והתוואי שיבחר הוא הדרומי, האם יש אופציה להזיז את שטח ההתארגות למקום אחר?

3. לגבי שטח ההתארגנות: 1. מה בדיוק הולך להיות שם? | 2. מה הם שעות העבודה? | 3. מה לגבי הכניסה לשם מאיזה רחוב? | 4. מה הם יעשו בכדי להקטין את הפגיעה בדיירים מבחינת רעש, זיהום, תעבורה וכו'?

4. האם נבדקה ההשפעה של חפירה למתחת מגדלים וגני ילדים מבחינת ביטחון כגון בולענים ופיגוע, רטט ונזק למגדלים, בדגש שהמגדלים בנויים כמה קומות לעומק

5. האם ניתן להזיז את תוואי המטרו ימינה שתעבור מתחת לכביש ברחוב הרב לוין או רחוב ההגנה, או שמאלה מתחת למתחמי מעונות ויז'ניץ או מתחת לבית הקברות מצפון לשכונת גני מרום?

6. האם הדיירים יקבלו פיצוי עבור הפקעת הקרקע מתחת לבתיהם, והפקעת קרקע נוספת ששייכת להם (כגון חצרות)

7. מה התוואי המועדף על נת"ע ועליו תמליץ? הצפוני או הדרומי? 1. כיצד הוא ייבחר? | 2. מה השיקולים? | 3. האם אפשר להיות מעורבים בתהליך?

8. מהם לוחות הזמנים לפרוייקט? 1. הפקדת תוכנית | 2. הגשת השגות ממתי עד מתי | 3. תחילת ההפקעה במתחם ההתארגנות שייבחר | 4. החפירות מתחת לבתים | 5. סיום הפרוייקט,

9. מה מתוכנן בשטח ההתארגנות לאחר סיום הפרוייקט ואיך תראה מפת האיזור, תחנת מטרו?

10. נכון לעכשיו, מה העמדה של בני ברק, האם הם בעד הצפוני ואם לא מה הטיעונים שלהם נגד הקו הצפוני?

בברכה,

יהודה דוידוביץ'

תשובת מהנדסת הקו בנת"ע – בעמוד הבא >>

להלן תשובת מהנדסת הקו בנת"ע:

יהודה שלום,

בשלב זה הוחלט לקדם את התכנית עם שתי חלופות התוואי על מנת לשמר גמישות לקראת שלבי הביצוע. ההחלטה תתקבל עם בחינת כלל ההיבטים בהם היבטים הנדסיים, תפעוליים ותמיכה בשירות מיטבי לנוסע. הפרויקט נמצא כעת בשלב התכנון הסטטוטורי והתכנון המוקדם. בהתאם, מסמכי תכנית תת"ל 102 משמרים גמישות למיקומים שייקבעו בשלב התכנון המפורט. הן תחום מדוייק של אתר ההתארגנות והן הסדרי התנועה הזמניים לצורך הקמת התחנה יגובשו בתיאום עם הרשות המקומית ועם משרד התחבורה לעת התכנון המפורט.

לאורך קווי המטרו קיימים אתרי התארגנות בהם יהיה גם עירום עפר עד להעברתו לאתרים נוספים והעברת חומרי העירום לפרויקטים רבים שיש במדינה שזקוקים לחומרי החפירה שיהיו כתוצאה מחפירת מנהרות המטרו. שעות העבודה באתרי ההתאגנות וכן הסדרי תנועה (כניסות ויציאות) יפורסמו בהרחבה בסמוך למועד לתחילת העבודות.

כאמור, בשלב זה אין עדיין תכניות מפורטות והציבור יעודכן בהן בהמשך. חברת נת״ע תפעל לצמצום ההפרעות במפלס הרחוב ולהשבת פני השטח לרבות גינות לקדמותן במהירות האפשרית עם תום העבודות ואף תפעל ליצירת הסדרי תנועה זמניים בזמן העבודות שיאפשרו את המשך ההתנהלות השוטפת במפלס הרחוב.

כלל העבודות שיבוצעו יכללו תסקירים ובחינות מקיפים על מנת לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בתושבים זאת מתוך הקפדה חמורה על כלל כללי הבטיחות והתקנים הסביבתיים המחמירים ביותר. באם יעלה הצורך, יינתן מענה נקודתי לבתי תושבים בהתאם לבחינות המקצועיות שייערכו. כחלק מהיערכות לביצוע פרויקט מסוג זה יתבצעו בדיקות הנדסיות לבחינת כלל ההשפעות על הסביבה שמעל התוואי. עבודות המנהור המבוצעות בתת הקרקע ע"י מכונות מנהור TBM בעומק של 20-45 מ' כאשר הפרש גבהים זה גורם לדעיכת ההשפעות בעת הביצוע, כל מבנה ספציפי יקבל התייחסות ומענה ראוי על מנת להבטיח את בטיחותם של המבנים והתושבים הגרים בהם. קביעת התוואי ומיקום תחנות המטרו החלו מתהליך בחינה עמוק של איתור מוקדי השירות העיקריים אותם נדרש הקו לשרת (ברמה המקומית, מטרופולינית ואף ארצית) לצד נקודות הקישור לשאר מערכות התחבורה במרחב, מתוך מטרה לייצר נגישות, ניידות וקישוריות מיטבית לאותם מוקדים עבור כלל תושבי המטרופולין. בנוסף, מיקום מוצאי התחנות תוכנן באופן שיתמוך בשירות המיטבי לנוסע. בסוגיית הפיצויים – נת"ע פועלת בהתאם לדין ולהנחיות הגורמים המוסמכים בממשלת ישראל. נת"ע פועלת בכל מקרה לצמצום כל נזק או פגיעה, וככל שאלו יגרמו, אלה יטופלו בהתאם להוראות הדין.

התוכניות של קווי המטרו מקודמות בחוק התכנון והבנייה במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות וצפויות להיות מאושרת בתחילת שנת 2021. כעת התוכנית מצויה בשלב ההערות וההשגות מול הוועדה לתשתיות לאומיות. לאחר מכן יבוצע תכנון מפורט ויציאה למכרזי ביצוע. צפי להפעלה 2030.

מוזמנים לעקוב באתר המטרו metro.nta.co.il אחר הפרסומים בנוגע להתקדמות התכנון.

חברת נת״ע פועלת בתיאום ובשקיפות אל מול 24 הרשויות בתחומן עוברים קווי המטרו. כאמור, בשלב זה מקודמות שתי החלופות על מנת לשמור על גמישות לקראת שלבי הביצוע. שאלות בנוגע לעמדת רשות מקומית זו או אחרת אנו ממליצים להפנות ישירות לרשות המקומית.

ניתן לצפות שוב במפגש המקוון שהוקדש לתושבי רמת גן, גבעתיים ובני-ברק באתר המטרו

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן