פירות יבשים: הטוב, הרע והטעים

מאת: איריס חיניץ

מה הפרי היבש האהוב עליכם? האם הצבע שלו טבעי או מגיע מתוספים שכדאי להתרחק מהם? כמה מהפירות מגיעים עם מתיקות טבעית, למי מוסיפים יותר מדי סוכר ואת מי אי אפשר לאכול בלי קצת מיץ תפוחים? ואיזה פרי כל כך גרוע שכבר עדיף לוותר עליו ולקחת שוקולד?
עצות לט"ו בשבט
פירות יבשים שלרוב מגיעים עם תוספת לא בריאה של צבע מאכל: פפאיה, משמש כשהוא בצבע כתום עז, קיווי וגם אננס. לעומת זאת לחמוציות, ג'ינג'ר, משמש חום וג'וגי בריס לא מוסיפים צבעים.
כמה סוכר? במשמש מיובש ובג'וגי בריס אין תוספת סוכר, וג'ינג'ר אפשר למצוא בתוספת מופחתת של סוכר. חמוציות לעומת זאת בלתי אכילות ללא המתקה, ולכן הן מלאות בסוכר.
בקיווי מיובש יש כל כך הרבה סוכר, צבעי מאכל וחומרים משמרים שכבר עדיף לוותר עליו ולאכול כמה קוביות של שוקולד מריר איכותי, שיהיה הרבה יותר בריא.
ט"ו בשבט הגיע, והפירות היבשים מעטרים את המדפים בשווקים, קורצים וגורמים לנו לחשוב שהם בריאים. עם כל הכבוד לפירות, ויש, רוב הפירות היבשים מכילים עוד כל מיני תוספות וחומרים שמתאימים פחות לגוף שלכם. אז מי ימתיק לכם את היום וממי כדאי להימנע?
1. פפאיה
הפפאיה המיובשת מכילה בטא קרוטן, הידוע בתרומתו לבריאות העין ובמניעת סוגים שונים של סרטן. אפשר למצוא בה גם בשפע גם אשלגן שחשוב לאיזון ולהורדה של לחץ הדם, אנזים בשם פפאין שמפרק חלבונים ולכן מסייע בתהליך העיכול.
כמו בכל הפירות, יש בה גם סיבים תזונתיים שטובים גם הם למערכת העיכול.
והצבע, הצבע הכתום מקורי של הפפאיה לא נשאר בחתיכות המיובשות, ואת הצבעוניות הניכרת משיגים על ידי תוספת של צבעי מאכל וחומרים משמרים, ביניהם צבעי המאכל טרטרזין (102E) וסאנסט יילו (110E) וגופרית דו חמצנית( E220) שתפקידה לשמר את הצבע בפירות יבשים וגם ביינות.
זה מסוכן? בפועל, יש אנשים שיכולים לפתח תגובה אלרגית לחלק מהצבעים, וחלק מהאנשים אוכלים מהם בכמויות גדולות יותר מהמותר כי הם נמצאים במאכלים נוספים ולא רק בפירות יבשים.
לפפאיה מוסיפים כמויות עצומות של סוכר בתהליך הייבוש. מסיבה זו שניים עד שלושה מקלות של פפאיה מיובשת נחשבות כמנת פרי, ולרגע אל תתבלבלו ותחשבו שהיא שוות ערך לפפאיה טרייה.
2. משמש
גם המשמש עשיר באשלגן וסיבים תזונתיים. שחקן החיזוק המשמעותי שמתווסף כאן הוא הברזל, רכיב התזונה שחיוני לשמירה על נפח דם תקין – מניעת אנמיה, ויש לו השפעה משמעותית על יכולת הריכוז והערנות שלנו.
והצבע, טבעי? כן ולא. פעם היה אפשר להשיג רק משמש מיובש בצבע כתום, ונראה הגיוני שזה הצבע שלו, בעיקר כי לא ידענו שמוסיפים לו תוספת גופרית דו חמצנית (220E) שעלולה לגרום לתגובה אסתמטית. אבל אל ייאוש, בשנים האחרונות נכנסו לשוק משמשים חומים, ללא תוספת הגופרית. תזהו אותם לפי הצבע הלא אחיד שנוטה לחום.
במשמש מיובש, חום או כתום, אין תוספת סוכר! זה הופך אותו לאופציה מוצלחת כחטיף. שתיים עד שלוש חתיכות ממנו מהוות מנת פרי אחת.
3. חמוציות
החמוציות הן חלק בלתי נפרד מפנתאון הפירות היבשים. למרות שאינן שייכות לשבעת המינים ולא לפירות הארצישראליים המסורתיים לעיתים קרובות הן יחליפו את הצימוקים המסורתיים.
הן נחשבות יותר בריאות מהם בזכות נוגדי חמצון ממשפחת האנתוציאנינים (שנמצאים גם בתותים, כרוב סגול, יין אדום ועוד פירות אדומים) שמסייעים במניעת מחלות לב וכלי דם, סוכרת, בהאטת תהליכי הזדקנות ושמירה על תפקוד תקין של המח.
הרבה שנים חשבו שאכילת חמוציות מסייעת במניעה וטיפול של דלקות בדרכי השתן. החדשות הלא מרנינות הן שהעדויות לכך חלשות, ונחשבות היום כלא רלוונטיות, כך שזו לא הסיבה לאכול אותן. כל שאר היתרונות שמיניתי, דווקא כן.
והצבע, טבעי? בהחלט! הצבע האדום הטבעי שלהן הוא נוגד החמצון הבריא כל כך. לרוב הן גם לא מכילות חומרים משמרים.
לצערי, החמוציות מכילות סוכר בכמות גדולה. כף אחת של חמוציות מיובשות שוות ערך למנת פרי, למשל לתפוח עץ בינוני. יש גם חמוציות בלי סוכר, רק שהן כל כך חמוצות שקשה לאכול יותר משתיים – שלוש חתיכות.
גם כשכתוב שהן ללא תוספת סוכר הטעם החמוץ מתוק המוכר מגיע מכך שהושרו במיץ תפוחים, או בסוכר ולפעמים גם בשמן. מומלץ לחפש את החמוציות הקפואות – הן מכילות אך ורק סוכר טבעי, ואין בהן שמן או חומרים משמרים.
4. גוג'י בריס
הפירות הקטנים האלו מכילים נוגד חמצון חשוב – קסנטאין, שמסייע בשמירה על רשתית העין מקרינה. יש בהם גם בטא קרוטן, ברזל ואשלגן. הרפואה הסינית רואה בהם מקור לחיזוק הגוף והנפש וגם למניעת אנמיה.
מחקר קטן מסין בחן את ההשפעה של שתיית מיץ גוג'י בריס במשך 30 יום על 30 משתתפים ששתו מהמיץ, בהשוואה ל־30 אחרים ששתו מיץ ללא הג'וגיס, באותו גיל ומצב בריאותי. אלו ששתו מהמיץ הראו תגובות חיסוניות טובות יותר ואף דיווחו על פחות עייפות וחולשה.
והצבע, טבעי? כן! לגמרי טבעי.
לגוג'יס גם לא מוסיפים סוכר, וזו חלק מהסיבה שהפירות יבשים יחסית ולא מזכירים בטקסטורה חמוציות או ענבים. לדעתי כמובן עדיף ככה, ומי שהמרקם קשה לו יכול להשרות אותם במעט מים לפני האכילה.
5. ג'ינג'ר
שורש הג'ינג'ר, הלוחם האסייתי הראשי בדלקות גרון, הוא פצצת בריאות מובהקת במצבו הטרי. גם מיובש הוא שומר על חריפותו והאפקט המחמם בגרון עדיין מורגש.
והצבע, טבעי? לא ממש. לרוב מוסיפים לו גופרית כדי לשמור על הגוון הצהוב.
כמות הסוכר,די הרבה. אפשר למצוא ג'ינג'ר מיובש עם כמות גבוהה של סוכר, שהופך אותו לממתק יותר נגיש ולעיס. קיים גם ג'ינג'ר בגרסה מתוקה פחות שכמובן יותר מומלצת- אך הוא עדיין יכיל סוכר בכמות מכובדת.
שימו לב, אל תבלבלו ג'ינג'ר מופחת סוכר לג'ינג'ר שמיובש בסוכר חום או "טבעי" –  אלו שמות מתחכמים לג'ינג'ר עשיר בסוכר, ואכלו אותו במידה.


6. קיווי
רשימת יתרונות קצרצרה עם מעט מאוד סיבים, קצת אשלגן וזהו.
והצבע, טבעי? לא, ממש לא. הגוון הירוק המסנוור נשמר בתהליך הייבוש כי מוסיפים לפרי את צבעי המאכל טרטרזין (102E) ובריליינט בלו (133E) יחד עם חומצה גופרתית. חגיגה כימיקלית שלמה.
סוכר בכמויות עצומות. חתיכה אחת וחצי שוות ערך למנת פרי בינוני.
עם המרכיבים שמוסיפים לקיווי מיובש כבר עדיף לאכול כמה קוביות שוקולד מריר ולהמתין בסבלנות לעונה שבה אפשר להשיג את הפרי הזה טרי.
איך יודעים אם הוסיפו סוכר לפרי המיובש?
האמת שקשה מאוד לדעת. הדרך הכי טובה היא לבדוק את רשימת הרכיבים, אבל אם קונים בדוכן פתוח אין אפשרות כזו.
אפשר גם לייבש לבד!
לא חייבים לקנות הכול מוכן מראש, אתם יכולים לייבש לבד עודפי פירות שיש לכם (חשוב שיהיו טריים, שקטפתם או קיבלתם). כדי לבצע את הקסם הבא תצטרכו שתי רשתות ברזל צפופות ונקיות, מהסוג שמונע חדירת חרקים.
על אחת משטחים את הפרי (או הירק – למשל עגבניית שרי) אחרי ששטפתם היטב ואת השנייה מניחים מעל. ממקמים את הצמד חמד במקום מלא שמש.
אם תחתכו לפרוסות או חצאים (ואז את החלק הרטוב תניחו כלפי מעלה) – הייבוש יתרחש מהר יותר. מכיוון שלא השתמשתם בחומר משמר חשוב לשמור את הפירות בקירור כדי למנוע קלקול.
לאחר שעשינו סדר הגיע הזמן למתכונים המכילים פירות יבשים. הפעם בחרתי בתוספת ובקינוח.
אורז עם משמשים מיובשים ואגוזים
בסיר בינוני מחממים 1.5 כפות שמן זית עם מעט אבקת צ'ילי.
ברגע שמסביב לאבקה מופיעות בועיות אויר קטנות מוסיפים חמישה משמשים מיובשים שנפרסו דק דק.
מאדים על אש נמוכה למשך כשלוש דקות. מוסיפים שתי כוסות של אורז שטוף, חצי כפית מלח גס, מערבבים היטב ומוסיפים שלוש כוסות של מים רותחים.
מביאים לרתיחה ומבשלים על אש קטנה כ־20 דקות או עד שהמים מתאדים מהסיר. לפני ההגשה מקשטים בשלוש כפות אגוזי מלך קצוצים.
מתכון לחטיף אנרגיה ביתי
בקערה גדולה שמים חבילת תמרים בוואקום, שתי כוסות קוואקר דק, חצי כוס קוקוס מיובש, חצי כוס טחינה גולמית, שתי כוסות אגוזים קצוצים – מכל הסוגים שיש לכם במזווה.
לשים ומערבבים היטב ואז יוצרים גליל עבה. מפזרים מעל קצת שומשום ושולחים למקרר לשעתיים.
אחרי כשעתיים מוציאים ובעזרת סכין חדה פורסים דק. את הרולדה אפשר לשמור במקרר אם אתם מתכוונים לאכול ממנה בקרוב, או בפריזר, אם תרצו לשמור אותה לזמן ארוך.

איריס ארצי, רפלקסולוגית מומחית ויועצת תזונה ואורח חיים בריא.
irisartzi0564@gmail.com‏ 

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן