קו מטרו m2 – השגות חדשות בנושא

מאת: יהודה דוידוביץ, תושב מרום נווה וחבר ועד התושבים בשכונה

אתחיל ברקע למי שלא זוכר: מדינת ישראל סיימה לתכנן 3 קווי מטרו. שני קווי אורך שיחלו באזור השרון (רעננה וכפר סבא), יעברו דרך גוש דן ויגיעו לראשל"צ ורחובות. קו שלישי הוא קו רוחב המחבר את קרית אונו לתל אביב ועובר דרך רמת גן ובני ברק- זה הקו שמעניין אותנו, תושבי מרום נווה והסביבה.
קו המטרו M2 תוכנן לעבור דרך בני ברק כולל תחנה בפינת חזון איש ומנדבורנה (תחנה הסמוכה לשכונת מרום נווה במרחק כ-500 מטר) ובהמשך תחנה נוספת ברחוב הרא"ה פינת שד' ירושלים (להלן החלופה הצפונית). אלא שנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים- חברת בת ממשלתית האמונה על תכנון הקווים וסלילתם) החוששת מהתנגדות על עיריית בני ברק לעבודות חפירה בשבת (מכונת החפירה לא יכולה לעצור מרגע שהחלה לחפור את המנהרה), תכננה תוואי חלופי במקטע שבין אוניברסיטת בר-אילן ותחנת הרא"ה (להלן החלופה הדרומית). החלופה הדרומית אמורה לעבור מתחת למגדלי מגורים בשכונת גני מרום ובנייני ברחוב באדר. היות וקו המטרו אמור להתחבר עם אמצעי תחבורה אחרים, עומק החפירה הוגבל ל 25 מטר. זה אומר שגובה המנהרה כ 20 מטר לכל היותר מתחת לפני האדמה- עומק דומה לעומק היסודות של המגדלים. גם מיקום התחנה בחלופה הדרומית- קצה רחוב הרב לוין-  אינו אידיאלי בלשון המעטה- כשכביש 4 ממזרח, פארק ואדי כופר מדרום, רדיוס ההמיספרה ממנה יגיעו הנוסעים קטן מ 180 מעלות. לתושבי מרום נווה מדובר הליכה של כ 1 ק"מ- פי 2 מאשר בחלופה הצפונית. ברור לכל בר דעת שגם החלופה הדרומית מיועדת לתושבי בני ברק ולא לתושבי ר"ג, אלא שמעבר הקו בר"ג כרוך גם בשטח התארגנות- קרי, רמת גן תשלם את המחיר ותושבי בני ברק ייהנו.


חוות דעת הנדסית שהוזמנה ע"י מהנדסת עיריית ר"ג – אינג' סיגל חורש – חתומה בידי אינג' ישראל דוד שהינו מהנדס תשתיות ידוע ומכובד, קובעת שסכנת הטיה למגדלים בהחלט קיימת לרבות יצירת סדקים במבנים. נת"ע בעצמה מגבילה הקמת מבנים לאורך התוואי עד 10 קומות.
בסוף 2020 הוצגו התוכניות של קו M2- תת"ל 102 לעיון הציבור והגשת השגות, טרום דיון בות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות).
תושבי גני מרום ביחד עם דיירים מבאדר 8 ו 10 התאגדו, שכרו שירותי עו"ד עפר שחל (כולל יחצ"נות) והגישו השגה כנגד החלופה הדרומית..
במקביל נציגי ועד שכונת מרום נווה נעזרו בשירותי יועץ התנועה חזי צ'צ'יק המתגורר ברימלט והתנדב לסייע וביחד עם תושבים מחלקים אחרים של העיר הגישו השגה כנגד החלופה הדרומית גם כן.
עיריית רמת גן ערכה דיון בנושא במועצת העיר (בשבתה כמליאת ועדת תכנון ובנייה). בפני חברי המועצה הוצגו הממצאים שאספו וועדי השכונות. חברי המועצה שוכנעו לתמוך בעמדת הוועדים והתקבלה החלטה פה אחד (!) במועצה. אלא שההשגה שהוגשה מטעם עיריית רמת גן דיברה בלשון כפולה. הצוות המקצועי תומך בחלופה הדרומית כעדיפה ע"פ החלופה הצפונית.
חבר המועצה עו"ד אביהוא בן משה דרש מהות"ל להתעלם מעמדת מהנדסת העיר שכן לפי דבריו היא חרגה מסמכותה שעה שהגישה דעה שונה לדעת נבחרי הציבור באותה השגה. וכך ציין אביהוא: "אינני זוכר בכל 18 שנות חברותי בעירייה כסגן ראש עירייה, שדרג מקצועי מוציא המלצה/החלטה מטעמו התומכת במעבר המטרו במסלול הדרומי בשכונות מרום נווה, גני מרום ורמת עמידר, ובניגוד גמור לעמדת מליאת הוועדה המקומית בעניין. במינהל תקין, הגב׳ חורש סיגל, המשמשת כמהנדסת העיר לא הייתה נשארת יום אחד בתפקידה לאחר פעולה זו שאגב אינה חוקית ומנוגדת לחוק התכנון והבניה. לצערי עיריית רמת גן והעומד בראשה גררו רגליים בנושא זה".
הדיון בות"ל
בדיון בהשגות שהתקיים בשבועיים האחרונים הוצגו ההשגות בע"פ עם הדגשים שכל משיג ביקש לציין. עו"ד שחל ומומחים שהביא עמו ייצגו נאמנה את התושבים והעבירו בצורה רהוטה ומשכנעת מדוע יש לבטל את החלופה הדרומית. שי בניאת- יו"ר ועד גני מרום ומירב בוך מוועד באדר 8 התייחסו לתחושות התושבים ולתסכולם. אני השלמתי את דבריהם והעליתי עוד 2-3 נימוקים מדוע יש לבחור בחלופה הצפונית.
בדיון מאוחר יותר ייצגו ראש העיר ומהנדסת העיר את עמדת העירייה. הפעם דיברו בלשון אחת וצידדו בחלופה הצפונית שעוברת בבני ברק. משכך, טען ראש העיר, לא סביר שתושבי ר"ג ישלמו את המחיר ותושבי בני ברק ייהנו מקו העובר בתחומם. לדברי ראש העיר יש לבחור בתוכנית היותר נכונה תחבורתית (ובני ברק זקוקה לקו מטרו יותר מר"ג). לא כל מאבק הוא נימבי, סיכם ראש העיר.
עיריית בני ברק שגם היא הביעה את עמדתה מעוניינת בחלופה הצפונית וסבורה שניתן לגשר על המחלוקת בעניין השבת. כלומר קיים קונצנזוס בנושא של כל הערים דרכם אמור לעבור הקו שהחלופה הצפונית עדיפה.
חברת נת"ע התייחסה לדברים.
מדברי נציגת חברת נת"ע ניתן להבין שאין חולק שהחלופה הצפונית היא הנכונה יותר תחבורתית, הנדסית, בטיחותית. הנציגה התעקשה שהנימוק של יישימות הוא בהחלט נימוק לגיטימי ומבחינת נת"ע, התנגדות של עיריית בני ברק לעבודות בשבת מסכנת את ישימות הקו. לקרוא ולא להאמין. חברת נת"ע/ משרד התחבורה/ממשלת ישראל בוחרת קו מטרו בהתאם לשיקולי שבת של עיריית בני ברק ובניגוד לכל היגיון תחבורתי ובטיחותי. ישראל מורתעת ע"י בני ברק.
הצעדים הבאים
הות"ל תסיים בקרוב את דיוניה ותתיחס להשגות. התוכנית תאושר עם או בלי תיקונים ותוגש לאישור הממשלה- ועדת שרים לענייני בינוי.
ככל שהות"ל לא תכפה על נת"ע לבטל את החלופה הדרומית ותותיר את תושבי השכונות באי וודאות תכנונית וכלכלית, לא תיוותר ברירה אלא להגיש בג"ץ בנושא (מיד לאחר אישור הממשלה) ונקווה שעיריית רמת גן תצטרף אלינו במעשים ולא רק בדיבורים.

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן