ראיון עם אורית איתיאל

ראיון עם אורית איתיאל – ראש אגף החינוך בעיריית רמת גן

אורית, ספרי לקוראינו בכמה מילים עליך ואיך הגעת לתפקיד?
במקור אני מקרית ביאליק בצפון, ובעלי מקיבוץ יטבתה בדרום והחלטנו פשוט לקבוע את ביתנו באמצע הדרך. יש לנו 3 ילדים: בן שלמד באהל שם ו-2 בנות שלמדו בבליך ואנו מאד נהנינו ממערכת החינוך בתקופת לימודיהם. אני עצמי התחלתי כמורה בבי"ס ערמונים ואח"כ כמנהלת בית הספר מכל"ל. אני בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני במדעי המדינה ואני גם משפטנית בהכשרתי. שמחתי לקבל לידיי את אגף החינוך ומצאתי בו אתגר, כיף בלתי רגיל וסיפוק. אנחנו נותנים מענה משמעותי לתושבים ואני שמחה להוביל את התהליך הזה כשראש העיר מוביל אג'נדה של תקשורת ישירה לתושבים והעביר את זה גם למערכת החינוך. אני מברכת על כך.

ברמת גן ישנן מספר תכניות ויוזמות חדשות של חדשנות בתחום החינוך. מה את יכולה לספר לנו על תכניות ויוזמות אלו?
חדשנות צריכה להתחיל מגני הילדים. מדובר באורח חיים וצורת חשיבה. איש חינוך צריך להבין מה רלוונטי לילדים ומה לא. היום למשל ילדים לומדים מקצועות כמו רובוטיקה או תיכנות כבר מגיל גן הילדים. זה תורם לילדים ללמוד מיומנויות רבות שבעבר לא למדו בגילאים מוקדמים, למשל: הבחנה בין ימין ושמאל, מה זה אלכסון, איך מכוונים רובוט ממקום למקום וכד, וזה מייצר יכולת אנליטית וחשיבה מורכבת לילד. מגני הילדים זה עובר כמובן לבתי הספר שם מפתחים נושאים טכנולוגיים חדשניים כמו תכנות, כתיבת קוד, סייבר ועוד… גם במקצועות המסורתיים יש כיום שילוב של דיסיפלינות טכנולוגיות שמסייעות בלימוד ומפתחות יכולות שרלוונטיות לתקופה בה אנו חיים.

יש תכניות ספציפיות שמותאמות לבתי הספר?
תכניות ספציפיות יש לכל בית ספר ובית ספר. אנו מממנים שעות עירייה וכל בית ספר רוכש לעצמו תכניות שמיוחדות לו. יש לנו מחלקה שלמה שמפתחת את הנושאים הללו. אנחנו משתתפים בתחרויות בינלאומיות, כל בית ספר לוקח לעצמו נישה מסויימת והכל קשור בטכנולוגיות – למשל בניית אתרים או פיתוח משחקי מחשב. הכל כדי לייצר חדשנות לטווח ארוך. אם זה ילד שצריך להציג סוגייה באזרחות דרך הטיק טוק, חדשנות שמלווה בערכים חברתיים. יש לנו המון ירידים של מדע וטכנלוגויה במהלך השנה בהם צריך לייצר מוצר או משהו בעל ערך חברתי כמו לדוגמא מקל לעוורים עם חיישן שפותח על ידי ילד שסבא שלו סובל מליקוי ראייה, וכד'…

בית ספר בגין. למי הוא מיועד, כיצד הוא ישפיע לדעתך על הרישום לתיכוניים האחרים וכיצד יתבצע השינוי הארגוני בתיכוניים האחרים בנוגע להרשמה?
אנו סבורים שכל ילד יכול, ולכן המיונים הקודמים לבתי ספר לפי ציונים אולי היה נכון לזמנו, כיום כשידוע שיש ריבוי אינטליגנציות ולכל ילד יש את החוזקות שלו אנו לא סבורים שיש למיין או לתייג ילדים לפי תוצאות וציונים שלהם בכיתות ז או ח. היכולות האינטלקטואליות בגיל הזה עדיין לא מעוצבות ולכן אנחנו חילקנו את העיר לבתי ספר מקיפים, כלומר בתי ספר שמקיפים את כל מגוון האוכלוסיות. הרישום נקבע על פי בתי הספר היסודיים בכפוף למקום המגורים, ויש גם בתי ספר קטנים יותר ומותאמים לילדים שלא רוצים או יכולים להשתלב בבית ספר גדול מסיבות שונות ומקבלים יחס מותאם בבתי הספר האלה למשל בית הספר האונתרופוסופי או בית אקשטיין וכד'. האוטונומיה עברה לידי ההורים והתלמידים ותפקיד בית הספר עכשיו הוא לתת מענה לכל ילד שיגיע לשעריו. זה העקרון המנחה.

אנו שמים לב לאחרונה לתקופה של שיפוץ מסיבי בבתי הספר וגני הילדים. מה את יכולה לספר לנו על כך?
אני רוצה לומר שההבנה הזו שהשינויים בתחום התיקשוב, הלמידה וההוראה החדשנית הם אקספוננציאלים ולא לינאריים. ראש העיר מבין את זה, ראה איך מתנהלים בתי ספר פרטיים בחו"ל, והוא מביא איתו את הרוח, ההכרה והפרופורציות של מה זה אומר שינוי מסדר גבוה, ואם פעם היינו משדרגים אגף מסויים או מסדרון מסויים, היום ממש הולכים ממש על מהפכה תשתיתית. בחלק ניכר משעות ההוראה המורה כבר לא עומד מול כיתה. החשיבה היא שהמורים הם מנטורים והם עוזרים ומנחים את התלמידים ללמוד. זו הגישה ולשם כך הופכים ומשדרגים את התשתיות ובתי הספר למרחבים חדשניים וטכנולוגיים שמאפשרים לימודים בזוגות ובקבוצות, כיתות שקופות, צילום דברים בחוץ, למידה במחקר בחוץ ובחצר בית הספר, וכד..
יש הבנה שהלמידה צריכה להתרחש כל היום ובכל מרחב בבית הספר. קיבלנו מהנהלת העיר את המתנה הזו להביא פרוגרמות חינוכיות חדשות והם עוזרים לנו ליישם אותם. בתי הספר שנבנו בשנות ה-50 וה-60 לא השתנו הרבה ועכשיו נדרשת ומתחילה בהתאם להעשות מהפכה. הכיתה הפכה להיות עוד מקום ללמוד בו ולא רק מקום ללמוד בו כמו שהיה בעבר.

יש משבר במערכת החינוך הארצית. מה החוסרים של מורים ומנהלים בעיר ואיך מתמודד האגף בעיר עם המשבר?
חסרים בהחלט מחנכים, מנהלים ומורים מקצועיים למוסיקה, מתמטיקה, אומנות, מדעים, אנגלית ושפות. יש מחסור ואנו מתקשים להתמודד עם זה ואני חושבת שהמדינה חטאה לאורך שנים כשהזניחה את השירות הציבורי. המערכת הוזנחה מבחינת היוקרה, המיתוג, תנאי ההעסקה, האופק ההתפתחותי וכל החוויה הזו של להיות מורה.

מה דעתך על עיצומי המורים?
אני מאחלת להם בהצלחה. ההצלחה שלהם זו ההצלחה שלנו. מקווה שהמדינה תתעשת ומי שיכתיבו את הקצב לא יהיה משרד האוצר אלא שבאמת יבינו שזה העתיד של המדינה. משרד החינוך הוא משרד הבטחון האמיתי.

אילו תכניות יש למניעת אלימות במערכת החינוך?
אנחנו בעיקר עוסקים במניעה. משתדלים למצוא תכניות שיעסיקו בצורה חיובית את הנוער והילדים לאורך כל היום, ולא בכדי יצא ראש העיר בתכנית של סבסוד מקסימלי לתנועות הנוער, לאגודות הספורט, לקונסברטוריון, לחוגי או שיעורי העשרה, לצהרונים, קייטנות ומועדוניות, ועוד… נוער שהוא פעיל ונמצא בחברה ראוייה ואיכותית יהיה מכוון להוציא את האנרגיות שלו גם בכיוון החיובי.
מערכת החינוך פועלת גם בכמה מישורים ברמה הטיפולית – סדנאות להורים, לילדים עם קשיים חברתיים, למתבגרים ועוד…
במישור האכיפתי יש תקנון ופועלים ב'אפס סובלנות' לאלימות מילולית או פיזית, ומטפלים בכל מקרה לגופו, בשיתוף אגף הרווחה גם במידת הצורך. המערכת דואגת למעשה גם למנוע, גם לייצר הסברה, וגם לתת אלטרנטיבה לפעילויות.

איזה מענה יתקיים בחופשת הקיץ לילדים ולנוער?
יש סבסוד של הקייטנות, פתחתנו סאמר סקול בשיתוף בית עמנואל במחיר של 299 שח לשבועיים של למידה באנגלית, התקיים שבוע העסקה ובני נוער שובצו לעבודות במהלך חופשת הקיץ, מעבר לזה יש המון המון פעילויות, סבסוד הצגות ומופעים ועוד..

רמת גן קיבלה את פרס החינוך. על מה הוא ניתן וכיצד הוא משפיע על מערכת החינוך?
כל איש חינוך מכיר בחשיבות הפרס, ויש פה אמירה ממלכתית שמערכת החינוך של העיר מובילה ברמה הארצית. הפרס ניתן על פי תשעה תבחינים שמלמדים על הישגים לימודיים, על היכולת לייצר פעילויות לאורך כל היום בחינוך הפורמלי והלא פורמלי והקשר ביניהם, על שיוויון ההזדמנויות שמערכת החינוך בעיר מעניקה לכל הילדים ללא יוצא מהכלל: מהאוכלוסיות המיוחדיות, דרך המחוננים ועד לילדים שמבטאים עצמם בספורט, מוסיקה וכד…
הפרס ניתן גם על היכולת של העיר לייצר עתודה טכנולוגית ומדעית למדינה, ולייצר עבור הילדים מנוע להגיע בעתיד למנהיגות הישראלית ולמקומות הנחשקים ביותר בתחומי הכלכלה, המדע, הטכנולוגיה, האומנויות ומסגרות אחרות הדורשות מצויינות בישראל. הפרס ניתן על יכולת העיר לייצר מערך של נוער מתנדב מעורב – חינוך ערכי ולא רק לימודי.
על כל אלו ישבה ועדה מומחים מתחומי הפדגוגיה השונים והחליטה על מתן הפרס. אנו גאים שהגענו למקום הראשון ובאמירה הנחרצת שבכל המגוון התחומים בעולם החינוך בישראל אנו מצטיינים.
לקח לנו שתים עשרה שנים להגיש מועמדות לפרס, ואני גאה בכך שהנהגת העיר הנוכחית הצליחה להביא את העיר למצב של מועמדות ובעקבותיה לזכייה במקום הראשון.
מה שיפה עוד בעיניי ומה שגם הביא להתרשמות מאד חיובית מאיתנו הוא שרמת גן היא אמנם עיר גדולה אבל מתנהלת כמו קיבוץ. רואים כאן כל אחת ואחד. הראייה שלנו היא ראיית פרט. עיר של 170,000 תושבים מתוכם 30,000 ילדים שלומדים במערכת החינוך ובכל זאת ההשתדלות, ההתכווננות וההצלחה היא לכל ילד וילדה. העיר נותנת שיעורי העשרה לילדים שאף עיר לא נותנת. כל ההישגים שלנו הם כמובן גם בזכות כל צוותי החינוך בעיר שעושים את העבודה היומיומית בעיר וחובה להזכיר את זה גם.

לסיכום, מה החזון שלך לשנים הבאות במערכת החינוך ברמת גן ואיך את רואה את ראש העיר כחלק מאותו חזון?
החזון הוא להמשיך ולהעמיק את התהליך של מענה אישי לכל ילד וילדה יחד עם מעורבות קהילתית. בסופו של דבר בחינוך אין קסמים וזה חריש עמוק. לא תמיד רואים תפוקה ותשומה באותו רגע. משקיעים עכשיו ואת הפירות רואים רק לאחר מספר שנים.
אנחנו מעמיקים את התהליך הקהילתי ותחושת השייכות של ביה"ס לשכונה ולקהילה ובד בבד אני רוצה לראות מערכת שבה הצוות החינוכי מתייחס לפרט כקודש הקודשים.
הפרט בונה את החברה והחברה בונה את הפרט. על זה המערכת תמשיך לעבוד. לא הייתי רוצה לראות ילדים שקופים.
ראש העיר מאד מעורב בחינוך והוא מבין ויודע כמה החינוך חשוב לעיר. אני שמחה עם האוטונומיה יחד עם המעורבות וטביעת ידו המאד ברורה. יש כבוד והוקרה רבה לצוותי החינוך ולאגף כולו. אנו רואים את זה בהענקה שלו את הפרסים, בהעלאה של הסכומים בשי לחג לעובדים, בטקסים לעובדי חינוך מצטיינים, בהיכרותו עם המערכת בביקורים התכופים במוסדות החינוך, בשיח הבלתי אמצעי שלו עם מורים ועם תלמידים. תלמידים אוהבים אותו ומדברים איתו בגובה העיניים וזה יפה בעיניי. האמת שיש לו רוח צעירה וילדים ישר מרגישים שאכפת לו ושהוא אוהב אותם ואני מאחלת עוד שנים רבות של עבודה מקצועית של אגף החינוך איתו ועם הנהגת העיר. הפרס נותן לנו עכשיו גם גאווה ברמה הארצית.

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן