ראיון עם סיגל חורש מהנדסת העיר ר"ג

מהנדסת העיר בראיון בלעדי על עתיד הבנייה והפיתוח בעיר

סיגל חורש, תושבת רמת גן, מוסמכת כמהנדסת אזרחית מטעם הטכניון, מתמחה בקונסטרוקציה, ניהול פרוייקטים, תחבורה ועוד. החלה את דרכה בעיריית רמת-גן לפני 18 שנה ומאז מילאה שורה של תפקידים מובילים ומקצועיים. מ-2012 עד 2019 היתה סגנית מהנדסת העיר, וכיום מהנדסת העיר.
סיגל, בהמשך למבצע 'שומר חומות' והרצון למגן כמה שיותר בתים בעיר, מהן תוכניות העירייה להתחדשות עירונית?
אנחנו מאד מעודדים תכניות להתחדשות עירונית. העיר רמת-גן פועלת לפי תכנית מיתאר משנת 1979 (ר.ג.340) והתכנית הזו מדברת על בנייה רוויה וצפיפות מסויימת ובהתאם לה תוכננו השטחים החומים והשטחים הירוקים.
בעקבות תמ"א 38 מספר יחידות הדיור קפץ פלאים, ובהתחלה אם על מגרש המיועד לדיור היו בונים 25 דירות על פי תכנית המתאר מ-79, הרי שהיום על פי התמ"א בונים הרבה יותר יחידות על אותו שטח, ואנו באים ואומרים, רגע, צריך לבנות באופן מושכל וללכת על מתחמים ועיגון מגרשים. לקחת מספר מגרשים יחד ולבנות מתחמים גדולים יותר תוך התחשבות ברצון להביא גם תועלת ציבורית בכל מגרש, ולא רק יחידות דיור נטו. אם בעבר היו מתחדשים ביחס הריסה-בנייה ובראש סדר העדיפיות היה מה שהקבלן רצה, הרי שהיום אנחנו משנים את סדר העדיפויות – קודם כל התושב, ואחרי זה כל השאר.
צמצמנו את היחס בין הדירות הישנות שנהרסות לבין החדשות שנבנות למינימום. בעיגון המגרשים אנחנו רואים תועלת ציבורית, אם זה שטח ירוק עבור גינה או שטח חום עבור מבנה ציבור.
בשורה התחתונה, חייבת להיות סוג של תועלת ציבורית ושמירה על האינטרס הציבורי בכל תכנית ותכנית.
איך פסיקת בג"צ נגד עיריית רמת-גן בנושא תמ"א 38 באה לידי ביטוי?
תמ"א 38 היא לא זכות מוקנית. בית המשפט למעשה בא בגישה של פסילה באופן גורף של עניין התמ"א. היום מה שאחנו עושים זה להסתכל בראייה רחבה יותר ולבחון ברמה תכנונית כל מקרה לגופו ומה יביא תועלת גם לציבור, מה קורה מבחינה תנועתית או חנייה לצד כל פרוייקט בנייה וכד'. קח למשל את עניין המתקנים האוטומטיים לחנייה שהיתה תקופה שנבנו בכל פרוייקט תמ"א. בעלי דירות העדיפו לחנות מחוץ לבניין ברחוב במקום להתעסק עם החנייה האוטומטית ויצרו מצוקת חנייה באותו מתחם. היום הראייה הרבה יותר רחבה ובוחנת את כל ההיבטים וההשלכות לפני כל תכנית בנייה.
אגב, בכל נושא החנייה למשל, ניתן גם לראות את היתרון שבבניית מתחמים – אם נאגד מספר מגרשים למתחם אחד גדול, במקום מספר כניסות לחניות תהיה כניסה אחת לחנייה גדולה וכך אפשר לשמור על יותר שטח ציבורי, למשל לגינה או לטעת יותר עצים ולהתקין ספסלים.
במסגרת השינוי הארצי שמתחולל בכל הרשויות של צמצום מקומות חנייה והגדלת נתיבי אופניים ונתצי"ם, עניין שרואים באופן בולט אצל שכנתנו תל-אביב, איפה נמצאת רמת-גן?
קודם כל נתצי"ם יש לנו ברח' ז'בוטינסקי ולאחרונה נחנך גם בששת הימים ובבן גוריון. אנחנו בוחנים עכשיו את המשך הפרוייקט ברח' אבא הלל עד ז'בוטינסקי וגם בביאליק ובהרצל, ובאופן כללי החשיבה היא לפתח את הנושא.
ומה בעניין שבילי האופניים?
יש שבילי אופניים שהעירייה מקדמת. התחלנו בתכנית אב בנושא ואנחנו מקדמים את העניין במספר מקומות. יש שבילי אופניים כבר ברח' רזיאל ברמת חן, בדרך שיבא, בדרך הטייסים, ואנחנו מקדמים כאלו גם ברחובות אבא הלל, חיבת ציון, בחרוזים ועוד.
עושה רושם שעבודות הרכבת הקלה של הקו האדום על סף סיום. מה את יודעת לספר לנו בנושא?
מבחינת רמת גן מה שחשוב לנו זה הפיתוח של רחוב זבוטינסקי בסמוך לקו. היתה לנו מחלוקת עם נת"ע שתמכו בתכנון הפיתוח של הרחוב רק באזור התחנות ואנחנו דרשנו לפתח את הרחוב כולו לאורך כל תוואי הרכב. היום אנחנו יושבים בועדה המחוזית יחד עם נת"ע ועובדים על תכנון מחזית ועד חזית של כל הרחוב, ורח' ז'בוטינסקי הולך להיות אחד הרחובות המבוקשים בעשור הקרוב. התכנית לרחוב מדברת על עירוב מתחמים ועירוב שימושים של הרחוב, מה שאומר שהקומות הראשונות במבנים ברחוב יהיו מבנים חומים (ציבוריים), מעליהם שטחי תעסוקה ומעל שטחי מגורים, ואנו בעקרון מאשרים 35 קומות ומי שרוצה לבנות יותר קומות שם יצטרך לבנות לתועלת ציבורית.
נעבור לקו הסגול שהוא בתחילת העבודה. איך העירייה נערכת לכך?
תהיה בעייה ללא ספק בעניין התחבורה באזור. את רח' עוזיאל למשל אי אפשר לפתוח כי זה רק יעמיס עוד יותר על התנועה, ואנחנו עושים מאמצים למצוא פתרונות לנושא.
החלק המזרחי של העיר. רמת אפעל וקרית קריניצי. מה קורה שם?
הסכם הגג שנחתם שם מדבר על תוספת של 9,000 יחידות דיור בבעלות של מנהל מקרקעי ישראל, ועוד כ 6,000 יחידות בבעלויות פרטיות. ההסכם הכולל של הבנייה עומד על מילארד ו 400 מיליון, כשחלק מאד ניכר מהתקציב – חצי מילארד ש"ח יילך על פיתוח הכבישים במזרח העיר, לפארק הלאומי, לספארי, הקמה של מבני ציבור חדשים, שלושה גשרים מעל כביש 4 כמו הגשר המדובר מנווה יהושע, ועוד.
אנחנו כמעט שנתיים עם נגיף הקורונה. איך השפיעה הקורונה על עבודות התשתית ברמת-גן?
המשכנו כרגיל לעבוד כרגיל לכל אורך תקופת הקורונה, גם בתקופת הסגרים. קבלת קהל התבצעה כל הזמן, גם אם בתקופת הסגרים נעשתה דרך אפליקציות. לגבי ועדות בניין עיר למשל – התחלנו לקיים במהלך הקורונה את הוועדות באופן מקוון ונמשיך ככה.
הבירוקרטיה סביב אישורי בנייה תמיד גדולה ומסורבלת. מה נעשה בשנתיים שלך בתפקיד ומה מתוכנן בהמשך כדי להקל על כך?
אנחנו פועלים כל הזמן לשפר, יחד עם זאת הקושי הוא להתמודד עם עומס באופן שלא יגרום לבירוקרטיה מיותרת. אתן דוגמא: יחד עם זה שבית המשפט חייב אותנו לאשר תכניות תמ"א 38 הוא גם חייב אותנו לדון במשך 3 חודשים ב-145 בקשות. עמדנו בזה באמצעות תכנית עבודה מסודרת.
את מזה כשנתיים בתפקיד. איך את מסכמת אותן? במה את גאה? מהם הדברים שחשובים לך להמשך הדרך?
הדבר הראשון שהשתנה זה שאנו רואים את התושבים לפני הכל. אנו בוחנים את הצרכים העירוניים והציבוריים לפני צרכי הקבלנים. בתקופתי תכנית השימור של רמת גן אושרה להפקדה בועדה המקומית, תכנית מתאר הבורסה קיבלה תוקף, תכנית קרית בורכוב עכשיו מפורסמת להפקדה, תכנית האב לרח' ז'בוטינסקי, תכנית האב לשכונת ראשונים, ועוד… אפשר לראות בעיניים וגם לשמוע מה אנשים חושבים על העיר הזו. רואים נהירה של צעירים וקליטת משפחות חדשות בעיר, ובאופן כללי, בכל תב"ע שאנו מייצרים היום, נראה פירות בעוד מספר שנים, כלומר, את התוצאות של מה שאנחנו עושים היום נראה בעוד עשור לפחות.
איך שיתוף הפעולה עם ראש העיר ועם אדם קניגסברגר מחזיק תיק ההתחדשות?
ראש העיר הוביל את המדיניות שדיברתי עליה, ואדם קניגסברגר מקדם את המדיניות הזו בועדה. כל נושא הפיקוח של הבנייה למשל הוקשח כלפי הקבלנים ומקפידים היום הרבה יותר מבעבר בכל אתר בנייה שהמדרכה תיראה טוב, שהריצוף יהיה חלק, שהאזור יהיה נקי, והגדלנו את כמות המפקחים מ-5 בעבר ליותר מ-20 כיום ששומרים על הסביבה בכל אתר ואתר. עשינו סקר עבירות בנייה בעיר דרך חברה סוקרת של צילומי אוויר ואנו מטפלים בעבירות בנייה באופן מסיבי יותר. יש לעיר ראש עיר חזק שהקבלנים סופרים אותו והקבלנים לא יכולים לעבוד עליו, וזה נותן לכל העשייה שלנו רוח גבית. הדרייב של כולנו לעבוד הוא ללא הפסקה. האורות במשרדי מהנדסת העיר דולקים כל לילה.

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן