ראיון עם עו"ד רועי ברזילי סגן ראש עיריית רמת-גן

לקראת ראש השנה נפגשנו לשיחה עם סגן ראש העיר על הנושאים הבוערים בשכונה, החל מהקו הסגול וכלה באשכול הגנים. רועי שבין היתר מכהן גם כיו"ר ועדות רישוי העסקים והמכרזים בעיר מדבר בין היתר על התכניות שלו ושל העירייה לקראת השנה הבאה: הרחבת שטחי המסחר ברחובות הראשיים, הקמת שבילי אופנים, ומתייחס לנושא הקו הסגול: " בנושא הזה אני חושב שהן התושבים והן העירייה הם שני עותרים לגיטימיים בפני עצמם".

ספר לנו בכמה מילים מהם תפקידיך במועצה ומהן הפעולות שביצעת בשנה האחרונה.

אני קיבלתי את ועדת המכרזים, את ועדת רישוי העסקים, ואת תחום המוזיאונים בו הושקעו 50 מיליוני שקלים על מנת להפוך את מוזיאון רמת-גן להיות אחד המשמעותיים בישראל. את תחום הספארי שגם הוא בסמכותי, שם הגדלנו את מספר המבקרים השנה כתוצאה משינויים שביצענו במקום.

ברישוי העסקים התחלנו לממש רפורמות שקשורות בשיפור חזיתות העסקים, במתן הקלות להענקת רישוי עסק, וכד'. אנחנו דואגים להפריד בכל עסק בין העניין של האסתטיות והניראות של העסק שזה עניין של הסיירת הירוקה, לבין השמירה על החוק מטעם העסק בכל הקשור להשתלטות שלו על שטח ציבורי. אם בית קפה מרחיב את העסק שלו למדרכה אין ספק שעליו לשלם ארנונה בהתאם לשטח שהוא מנצל ולעשות זאת בהתאם לחוק ומבלי לפגוע בשטח שמיועד לציבור, תנועה וכד.

אותו דבר גם בבנייה לא חוקית. כשבן אדם בונה מבנה או הרחבה לא חוקית הוא לא יכול לעבור על החוק. הוא קודם כל ישלם ארנונה על ההרחבה ובמקביל יוחלו כנגדו הליכי אכיפה להסרת ההרחבה או המבנה.

כסגן יו"ר ועדת התכנון והבנייה, איך אתם נערכים ליום שאחרי התמ"א. האם אתה מעורב בקביעת המדיניות של העירייה בנושא?

אני למעשה כבר 11 שנה נאבק בנושא התמ"א גם ברמה הארצית. לדעתי מדובר באחת התוכניות השגויות באופן שבו יצרו אותה וטוב היה אם היו מחליטים הרבה לפני לשנות אותה. אחד הכשלים הגדולים של התמא הוא שהיא כאילו עושה התחדשות עירונית אבל במסגרת המגרש הבודד. כל העירוניות צריכה להתחדש. כשאתה מחדש מגרש אחרי מגרש, אתה לא יכול להתייחס בכלל למרחב הציבורי, לבנות קומפלקסים, לגבות היטלי השבחה, לדאוג למבני ציבור, גנים וכד'.  כל העירוניות צריכה להתחדש.

מה החזון שלך בנושא, לעוד כעשר שנים?

מבחינה תכנונית רמת גן צריכה לתכנן תכניות שיקדמו התחדשות עירונית קודם כל ברחובות הראשיים. יש להרחיב את שטחי המסחר ברחובות האלה קודם כל ובמקביל לתכנן מתחמים שיתחשבו בצרכי הציבור ולא בצרכי בעלי דירות בודדים.

במזרח רמת גן יש תכנון לבנייה של 14,000 יחידות דיור. בקרית קריניצי, במערב ובדרום תל השומר. מדובר בכמעט רבע עיר חדשה שהולכת לקום ויש פה הזדמנות מיוחדת כי השטחים האלה באמת ריקים וזה בהחלט אתגר של ארבעת השנים הקרובות.

נעבור לנושא הקו הסגול. איך אתם מקדמים את הנושא. ראש העיר הבטיח להשכיב 500 איש על הכביש אבל מאז עושה רושם שהנושא בתרדמת

מבחינה תכנונית השלב שבו נמצאת הרכבת הקלה הוא כמעט סופי. אנחנו ניסינו לשנות את התוואי אבל מבינים כיום שהמאבק העיקרי שנשאר לנו הוא מאבק פוליטי. שר התחבורה הוא נכון להיום זמני, מנכ"ל נתע התפטר, ואנו ממתינים שהמצב הפוליטי יתייצב ויתמנה שר קבוע, ויהיה עם מי לדבר.

למה העירייה לא מפעילה את התושבים ואת הדיירים באזורים השונים וקוראת לצאת להפגין?

אני חושב שהן התושבים והן העירייה הם שני עותרים לגיטימיים בפני עצמם. הם לא צריכים לעמוד על אותו מצע. זה אפילו יותר טוב מבחינת הצדקה פוליטת ומשפטית, ולדעתי התהליך היה שגוי בכך שבעבר, ב-2013, התושבים סמכו יותר מדי על העירייה. העירייה בזמנו נרדמה, וראש העיר שהיה ישראל זינגר לא שלח נציג לועדת ההיגוי, וזו היתה השגיאה הראשונה. זה לא היה אז במיינד והתעוררו  קצת מאוחר מדי.

אין זה סוד שאתה היית בין מובילי המאבק בעד תחבורה ציבורית בשבת. איך אתה מסכם את החודש הראשון מאז התחלתם בפרוייקט ה'סבבוס'? ומה יהיה ההמשך?

אני חושב שה'סבבוס' הוכיח את עצמו הרבה מעבר לציפיות. בתוך חודש קווי האוטובוסים עברו את תפוסת ה-100 אחוז. התושבים הצביעו ברגליים. מה שמעודד זה גם העלייה המתמדת בצרכני השירות הזה ובנסמכים עליו. אני בעד שהעירייה תמשיך את השירות הזה במשך כל השנה. כבר עכשיו קיבלנו אפילו פנייה מעיריית קרית אונו להצטרף לקו הלבן, כך שלא רק שעיריית רמת גן מצליחה בעניין הזה היא גם סוחפת ערים אחרות. אנו מחוייבים להכנס בנושא הזה למכרז אז תהיה עצירה קלה ואנו מאמינים שבקרוב הקווים יחזרו.

אפרופו אוטובוסים, יש את נושא מסוף האוטובוסים מבני ברק, הסמוך למרום נווה על חזון איש. ראינו אותך מגיע לבדוק את הנושא. מה יש לך לחדש לנו בנושא?

צריך לזכור שהאוטובוסים עומדים בחלק של בני ברק וכרגע משרד התחבורה לא רואה בזה בעייה ודי מצדד לצערי בעמדת בני ברק ולכן המאבק חייב לעבור לפסים משפטיים. המסוף בכלל לא עומד בסטנדרטים ובפרוגרמה למסופים של משרד התחבורה. זה אגב חלק מבעייה הרבה יותר רחבה שיש לנו מול עיריית בני ברק. עיריית בני ברק בכלל לא מוכנים לשאת בנטל המטרופוליני לא רק בענייני תחבורה, אלא גם בצרכי ציבור. לנו יש השפעה על בני ברק בהרבה מנופים, למשל גם דרך הועדה המחוזית. לא יכול להיות למשל שמשרד התחבורה ישקיע בכביש עם שני נתיבים בכל צד שאמור לנקז תנועה מאזור כהנמן לכיוון גהה, ובני ברק חוסמים בתכנית משלהם את הכביש הזה, ואז התחבורה מגיעה לשטח רמת גן דרך הירדן. זה אבסורד. אלה מאבקים חשובים ולא רק בתחום התחבורה. גנים ציבוריים למשל – לא יכול להיות למשל שבני ברק תגיש לועדה המחוזית תכניות לשטחי ציבור עבורה ועיריית רמת גן לא תתערב. אנחנו רוצים לראות שבני ברק תדאג לתושבים שלה אחרת זה נופל עלינו, ולראייה התקוממות התושבים ממרום נווה או בואדי כופר, על ריבוי המבקרים מבני ברק בגנים הציבוריים שלנו. התמונה רחבה יותר – אם לא נלחץ על עיריית בני ברק להקים גנים ציבוריים גדולים בשטחה דרך הועדה המחוזית הם ימשיכו להגיע אל השטחים הציבוריים ברמת גן.

למה הפיקוח העירוני לא מגיע כשדברים קורים בשטח רמת גן? יש תחושה שעיריית רמת גן לא רוצה להתעמת עם עיריית בני ברק

אני לא חושב שיש לנו בעייה להתעמת איתם. אם יש בעיות בצד של רמת גן נצטרך לבדוק את הנושא. אני רואה את הבעיה בצד של בני ברק.

בהקשר הזה, יש מטרדים נוספים – רעש וניגונים מהצד של בני ברק בימי שישי עם כניסת השבת, יש את המדרשה שנפתחה ברחוב נגבה ועוד…

לגבי המדרשה התחלתי בהליכים בנושא, היא נמצאת בניגוד לחוק במקום שאמור לשמש כמקלט ומחסן. אנו נאכוף את פינוי המקום. בהקשר ליתר הדברים וההתנהלות מול עיריית בני ברק, אנו ממתינים ומקווים שכאשר יתמנה שר פנים חדש, ראש העיר יוצג כנציג בועדה המחוזית, מעמדנו שם יגבר, וזה יתרום ליכולת שלנו לשנות דברים בכל הקשור לעיריית בני ברק ולטפל בבעיות באופן מיטבי.

מה דעתך בנושא אשכול הגנים ברימלט?

מה שנעשה מהסיפור הזה הוא הרבה מעבר למה שהוא באמת. יש שם כיום גני ילדים שגם הבן שלי היה שם. העומס הוא לא משמעותי ולא יהיה משמעותי גם לאחרי הקמת האשכול. מרבית ההורים יגיעו ברגל בכלל. הם יגיעו מכיוון נגבה ופחות יעמיסו על רימלט. לא תהיה אפשרות לרכבים לעצור בצד של רימלט ואני חושב שמבחינת החשש של התושבים הוא מוגזם מדי. היה יועץ שבדק את הנושא, יהיו עמודים שימנעו עצירות על המדרכה ברחוב. אם תעשה ספירת תנועה לא תגלה משהו חריג. ההערכה היא שהנפח לא ישפיע על התנועה והחיים.

במרחב הזה אין פתרונות משמעותיים אחרים לגני ילדים – יש עומס לא רגיל על הגנים הקיימים בכל האזור לרבות גנים מיוחדים. צריך להבין שצרכי הציבור כאן מתחילים להיות דחוקים וללא מענה.

הדיירים טוענים שברחוב עצמו אין ממש צורך בגני ילדים, ושהילדים שיגיעו לאשכול יגיעו ממקומות מרוחקים יותר. מדוע לא חושבים על אלטרנטיבות אחרות?

אני לא מכיר הרבה אלטרנטיבות לגני ילדים במרחב הזה. צריך לזכור שגן ילדים במבנה כזה יכול לשמש לאוכלוסיות שונות: חינוך מיוחד, גן רגיל, גן אנתרופוסופי וכד. וניתן מדי תקופה לשנות את יעד הגנים בהתאם לצרכי הציבור.

בסופו של יום צרכי העיר מתפרסים על כל העיר, ואם במרום נווה ינתן מענה לצורך ייחודי של תושבים ממקום אחר אז כנראה שבשכונה אחרת יש מענה לצורך ייחודי של תושבי מרום נווה. למשל קופת חולים מכבי באורה – מגיעים לשם תושבי מרום נווה והעומס של המבקרים בקופת החולים נופל על תושבים שם. הנטל צריך להתחלק ואשכול גנים כולל גן אנתרופוסופי של 30 ילדים לא ייצור כזה נטל על תושבי רימלט.

שמענו אותך מדבר לאחרונה על קידום תכנית שבילי אופניים נרחבת ברמת-גן.

אנו מקדמים את תכנית שבילי האופניים בעיר במהירות. כיום מקודם שביל אופניים על עוזיאל מתחילתו ועד חיבת ציון ובהמשך נעשה קישור עד ועל בן גוריון ולכיוון הקניון. בזה ניתן מענה יפה לצרכים בעיקר של בני הנוער – לתלמידים שייסעו על הציר הזה – לבליך, לתיכון חדש, לצופים ועוד..

אני חוזר ואומר שאנחנו חייבים לעשות תכניות כפי שאמרתי בתחילת הראיון שברחובות הראשיים שיגדילו את זכויות הבנייה מצד אחד ומצד שני תהיה הפקעה רחבה יותר של זכויות הדרך – לתחבורה ציבורית (הדרושה מאד למשל ברחוב נגבה), גם לשבילי אופניים ועוד..

ספר לנו לסיכום על מערכת היחסים שלך עם ראש העיר ונשמח לקבל את ברכתך לתושבים לחג

אנו הנהגה יחסית צעירה אבל עם רקורד של למעלה מעשר שנים בעשייה ציבורית. זה שילוב טוב ובריא. יש לנו ראש עיר מאד מנוסה ובעל יכולות פוליטיות ורטוריות, ושיתוף הפעולה שלנו איתו מצוין. אברך לסיכום את הציבור לשנה טובה, של הצלחות, יוזמה וחדשנות ושנזכה לראות עיר שטוב וכייף לגור בה.

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן