שומרים על הבריאות בקיץ

מאת איריס ארצי

הגענו לעונה החביבה עליי ביותר, הקיץ. חופשות בארץ ובחו"ל, הקיץ יותר מכל קיץ אחר לאחר מעל לשנה שלא יכולנו באמת לצאת ולנפוש. בקיצור הרבה מאוד יציאה מהשגרה. יחד עם זה בקיץ אנחנו יכולים יותר לשמור על תזונה נכונה ובריאה. כאשר אנחנו חשופים יותר לאור יום ושמש, זה משפיע עלינו במצב רוח מרומם שגורם בעקבות כך לרוגע, וגם פחות רעב, וכמובן שכל זה משפיע על התזונה שלנו. אנו חווים את זה אצל מבוגרים , אך מה קורה עם הילדים, כל שגרת היום משתבשת ואנו מוצאים את עצמנו במטבח מבשלים יותר, ולמעשה שיגרת האוכל בבית מופרת. יחד עם זה יש בידינו כלים לעבור את הקיץ יחד עם הילדים בקלילות, אוכל בריא והרבה שמחה.
על פי מחקרים כאשר אנחנו נחשפים לשמש וחשיפה לאור יום מופעל ההורמון שנקרא סרוטונין, הורמון זה אחראי באופר ישיר למצב הרוח שלנו, להרגיש רגועים ופחות רעבים.
מזונות שמכילים פחמימות וסוכרים הם אלה שמגרים את הורמון זה. יחד עם זה לא כל מזון המכיל סוכר הוא טוב , ישנם מזונות כמו סוכר, דבש וממתקים שייצרו סרוטונין אך הם גם יגרמו לירידה מהירה שלו , ואז נרצה עוד סוכרים וזה מה שיגרור עלייה במשקל.
אז אילו מזונות יעלו את רמת הסרוטונין ובאמת יגרמו לנו את תחושת השובע?
קטניות למיניהן, כוסמת, אורז מלא, שיבולת שועל, קינואה ובורגול.
אז איך באמת נשמור על משקל תקין ותזונה נכונה?
שתייה מרובה של מים לפחות 10-12 כוסות ביום. הרבה אנשים לא אוהבים את טעם המים ולכן מומלץ להוסיף לימון, נענע, לימונית, לואיזה. כל אלה משדרגים את טעם המים וגם מרעננים מאוד. העיקר לשתות, רובנו נמצאים בסביבת מזגנים ולא תמיד שמים לב לשתייה, גם לא תמיד מרגישים צמאים. אני שמה לי בקבוק מים של 500 מיליליטר וכל כמה שעות ממלאת אותו שוב. ומה לגבי הילדים? על מנת להפחית המשקאות המוגזים , שמלאים בסוכרים , ישנם משקאות המבוססים על מים בטעמים, הם קלילים יותר , מינימום קלוריות , מרווים יותר כיוון שיש בהם פחות סוכרים, וגם יוצרים תושת שובע.
אכילה מסודרת כל 3-4 שעות . כך אנחנו יוצרים תחושת שובע לאורך כל היום, ארוחות קטנות ויחד עם זה שומרים על רמת סוכר מאוזנת. עם ילדים קשה יותר לשמור על שיגרת יום כזו, לכן עדיפות היא לארוחת בוקר משביעה, כמו ביצים ירקות ולחם, אם יש דרישה לדגנים אז דגנים עם קלוריות מועטות ,הערב  כמו פייבר 1, או ברנפלקס. יש בדגנים אלו הרבה סיבים והם יוצרים תחושת שובע. גם ארוחת הצהריים והערב צריכה להכיל פחמימות וחלבונים והרבה ירקות. תשתפו את הילדים בהכנת הארוחות, כאן אנחנו מקבלים 2 דברים מהותיים, זמן פעילות בבית , והדבר השני הילדים שותפים במרכיבים של האוכל, הרבה יותר קל להניח את הארוחה על השולחן כאשר יודעים מה אוכלים.
סוכרים עדיפות לפירות , יחד עם זה לא יותר מ 3 פירות, ואם רצינו מלון או אבטיח אז לא יותר מכוס חד פעמית, ענבים חופן היד. יש לשים לב שאם אנחנו מכינים שייקים כמה פירות שמנו בפנים.  לגבי הילדים, אני בדרך כלל שמה צלחת פירות חתוכים על השולחן, לאט לאט אני רואה איך הפירות בצלחת נעלמים. בעניין השייקים אני משתפת את הילדים במרכיבים ואנחנו עושים את השייקים ביחד.
ירקות אפשר לאכול בכל צורה, אני אישית אוהבת בקיץ לאכול סלטים , זה מרענן יותר. אני גם מוסיפה לסלט אורז, קינואה או כל סוג של קטניות עם מנת חלבון כלשהיא, כך אני מקבלת ארוחה שלמה , מלאה ומרעננת. גם כאן אני חותכת ירקות ושמה על השולחן, כך נוכל גם אנחנו וגם הילדים לנשנש משהו קליל , טעים ומופחת קלוריות.
כיוון שאנחנו בקיץ יוצאים מהשגרה, אנחנו צריכים לשים לב לפעילות שאנחנו עושים. החום בישראל כבד, וימים רבים אנחנו מבלים בבית עם המזגן. לא הרבה זזים, ובבית הרעש של הילדים גובר. כדי לנצל את הזמן אפשר לעשות פעילות גופנית לבד או יחד עם הילדים. לשם כך יצאתי לפארק הלאומי לראות מה אפשר לעשות במרחק קצר מהבית. בפארק ישנו גן שעשועים לילדים, עם מתקנים שבהחלט מוצאים אנרגיה, הוא גדול מאוד ומוצל, נמצא ליד החוויה הוורטיקלית. אם יש לנו ילדים מעל גיל 13, ישנו המתחם החדש שהוקם, יש בו הוראות מדויקות לגבי כל פעילות בכל מתקן, יש שם מכשירים לפעילות אירובית כמו אליפטיקל, מתקנים נוספים שבהם ניתן לבצע תרגילי כוח על בסיס משקל גוף, וישנו מסלול ריצה מסביב למתחם. גם כאן המתחם מוצל. בנוסף ישנה השגחה של מאבטח שבודק את גילאי הילדים במתחם זה. אפשר בקלות להעביר כמה שעות טובות , גם הוצאנו אנרגיה , נשמנו אוויר צח, ובמרחק יריקה מהבית.
הקיץ נמצא בשיאו, תנצלו את זה צאו החוצה, תבלו ותיהנו.
וכמובן אי אפשר בלי מתכון בריאות לסיום, הפעם בחרתי במתכון שאפשר לשתף את הילדים בהכנתם, קל, טעים והצבע…..
שייק ורוד מהפנט
מצרכים
בננה שלמה(מומלץ שתהיה קפואה, אבל לא חובה)
2 כפות פירות יער קפואים( אפשר למצוא בכל סופר בקפואים)
1/2 סלק חי טרי וקלוף או 1/2 סלק מבושל קלוף
כף מיץ לימון סחוט טרי
1/4 כוס חלב שקדים או סויה ללא סוכר, אפשר גם 1/4 כוס מים קרים עם או ללא כף חמאת שקדים
2 כפיות זרעי צ'יה
כוס קוביות קרח (אם הבלנדר לא טוחן קרח- ניתן להחליף בכוס מים מאו קרים)
הכנה
להכניס את כל המצרכים לבלנדר ולהפעיל לפחות לדקה, עד שמתקבל משקה אחיד בצבע ורוד עז.
למזוג לכוס גבוהה ולשתות מקשית, כשזה ממש קר.  לבריאות!

איריס ארצי, רפלקסולוגית מומחית ויועצת תזונה ואורח חיים בריא.
irisartzi0564@gmail.com

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן