תחנה מרכזית בשכונה – עד מתי?

רחוב חזון איש, בחלקו הרמת-גני הצמוד למרום נווה, ממשיך להוות "תחנה מרכזית" לא רשמית של קווי אוטובוסים רבים המשרתים את בני ברק, ומיפגע בטיחותי וסביבתי שפוגע קשות בתושבי רמת גן הסמוכים, בנוסעי האוטובוסים, בהולכי הרגל ובתנועה במקום

מאת עמי בורג

המטרד קיים כבר שנים רבות, ורק גדל עם הזמן. בימים כתיקונם, לא נדיר לראות 15 ואף 20 אוטובוסים, ממגוון חברות, חונים משני צידי הרחוב, הבני ברקי והרמת גני. 

בחנייתם הם מפירים חוק, מסכנים חיים ופוגעים באיכות הסביבה:  

הם חונים על אדום לבן; 

הם חוסמים את תחנות קווי 60 ו-31, כך שמאלצים את נוסעיהם לרדת באופן מסוכן לכביש כדי לראות אם האוטובוס מגיע, שאם לא, ייסתכנו בפספוס האוטובוס שלא יעצור כי לא ייראה אותם; 

הם חונים עם מנועים דולקים למשך זמן ארוך, שמרעישים ומזהמים את האוויר; 

הם מבצעים פניות פרסה אסורות בצומת של יוחנן באדר, ואף בכניסה הקטנה לחניית מרכז החוגים, תוך חסימת הכביש וסיכון תנועת הרכבים; 

הם חוסמים באופן קבוע נתיב תנועה ראשי; 

הם גורמים לצפירות רבות ורעש. 

המטרד נמשך מהנץ החמה ממש, ועד לחצות, לפעמים אף אחרי. 

השיא מגיע בתקופת חופשים וחגים, כמו ל"ג בעומר או תקופת בין הזמנים בה אנו מצויים כעת, אז מתווספים עוד אוטובוסים רבים. כל שנה העומס והכמות רק גדלים. הם חונים גם בשטחי רמת גן במקומות אסורים, כמו בשדרות ירושלים, רחוב תרצה, בחזון איש ליד הכניסה לפארק מרום נווה, ואף ברחוב קטן כמו יוחנן באדר, תוך הפרה בוטה של שלט שאוסר כניסה לאוטובוסים לרחוב. הם חוסמים חניות או את המדרכה הצרה ממילא, ומאלצים את הולכי רגל לרדת לכביש באופן מסוכן. הם מבצעים סיבוב פרסה מסוכן במעגלי תנועה, כמו למשל זה שמחבר את רחובות הגאון אליהו ויוחנן באדר, שלא רחב מספיק לאוטובוסים. לעיתים הם עוברים לכל האורך של הגאון אליהו, שצר מלהכיל אוטובוס ורכב פרטי במקביל. וכל זאת בקרבת 6 גני ילדים שנמצאים לאורך הציר הזה. 

דיירים שגרים בדירות הפונות לכיוון המטרד, מעידים שרעש המנועים נדמה כאילו האוטובוס חונה אצלם בסלון, ושהלכלוך מזיהום האוויר רב. צפצופי הרוורס או צפירות מכוניות מעירים אותם כבר ב-6 בוקר, ונמשכים עד אחרי חצות, לרבות בשישי עד כניסת השבת. ישנם דיירים שנלחמו במיטרד במשך השנים, ללא הצלחה. יש כאלו שאף עברו דירה בגללו. קיבלנו דיווחים שבימים אלה של חופשה, גם דיירים שלא גרים לכיוון בני ברק, רואים ושומעים את האוטובוסים הנוספים, נתקלים במכשולים ומסכנים את עצמם עקב חסימת מדרכות ותחנות אוטובוסים נוספות. 

מה שמעורר תרעומת הוא ההתעלמות או אוזלת היד המתמשכת של כל המשרדים וגורמי האכיפה הנוגעים בדבר, והטלת המאבק על כתפי תושבי האיזור. 

במשך שנים שמספר תושבים פועלים בנושא, ובתגובה לפעולות ולפניות המרובות לגורמים השונים, מצטיירת התמונה המצערת הבאה:

משרד התחבורה מתנער מאחריות, ולמרות סיורים במקום אינו פועל להקלת המצב ואף מאפשר לעוד ועוד קווי אוטובוס להציב תחנות; 

לחברות האוטובוסים לא אכפת, גם אין להן מקום אחר להציב את האוטובוסים שלהן. לחלקם, אגב, אין כלל תחנות במקום – הנהגים רק מחכים שם בין סיום נסיעה לתחילת נסיעה חדשה, או לנסיעות מיוחדות, או כאוטובוסים חלופיים לאוטובוסים תקולים; 

משטרת ישראל כמעט שלא טורחת להגיע, וכשהיא מגיעה, האוטובוסים מוזזים אך חוזרים מיד כשהשוטרים מסתלקים. דו"חות, אם בכלל ניתנים, מבוטלים בקלות בשלב מאוחר יותר. המחדל של המשטרה אף כפול ומכופל, כשהיא כמעט דרך קבע מקיימת אכיפה סלקטיבית אסורה באיזור, מציבה ניידת לתפיסת נהגים שפונים ימינה מרחוב יוחנן באדר לחזון איש ולא עוצרים עצירה מלאה בתמרור עצור מיותר לחלוטין, אך לא נותנת דוחות לאוטובוסים שמפירים חוק בבוטות מטרים ספורים מהשוטרים, מול עיניהם;

פקחי עירית רמת גן חסרי סמכות; 

אבל המחדל אולי הכי גדול הוא שכבר שלושה ראשי עיר, צבי בר, ישראל זינגר וכעת כרמל שאמה הכהן, לא מצליחים, אולי חלקם לא בעלי הרבה מוטיבציה לנסות מלכתחילה, להגן על תושביהם, ולדאוג לרווחתם. תשובות מקוממות ותבוסתניות מגורמים שונים בעיריה מפנות אצבע לעבר עיריית בני ברק כאחראית למיטרד שבשטחה, ושקשה לפעול מולה, ושהם מקושרים בכנסת ובממשלה. תשובות אחרות מסיתות כאמור את האחריות לתושבים! וקוראות להם להפגין או לפנות לתקשורת. אין פעולה במישור המשפטי, לעיתים בטוענה עגומה שגם אם בית המשפט יפסוק, אז בבני ברק לא יצייתו או יכשירו את השרץ – עד כדי כך האמון במערכת המשפט והחוק נמצא בשפל. דווח לנו שגם פוליטיקה פנימית ומאבקי אינטרסים בתוך העיריה, מונעים מגורמים במערכת לפעול, ובכך פוגעים בשירות לתושבי העיר, מה שאמור להיות הייעוד הראשי של העיריה ונבחרי הציבור!

ולעירית בני ברק כלל לא אכפת, שכן המטרד פוגע בתושבי העיר השכנה, לא בתושבי עירם. ניסיונות תושבים לדבר עניינית, וגם ללב, של סגן ראש העיר בני ברק לפני מספר שנים (מאז כבר נהייה ראש העיר), ושל האחראי על התנועה, הסתכמו בהצהרות מתריסות ואיומים כמו "סיכון חיי אדם לא מטריד אותנו" ו"אם תמשיכו לפעול, נצבע את כל המדרכה שם בכחול לבן", וכד'. למרבה האירוניה, במשך שנים היה שטח גדול, פתוח וריק ממש בסמוך. שטח שיכול היה להוות פיתרון מצוין כ"תחנה מרכזית" או מגרש חניה מוסדר, לו רק עיריית בני ברק הייתה קונה אותו או מניידת זכויות ממנו. אך הם בחרו לאשר שם בניית עוד בנייני דירות. 

השורה התחתונה היא שהגם שיש אמירות שהנושא בטיפול, והגם שממש לאחרונה היה סיור מיוחצן עם גורמים ממשרד התחבורה (חבל שלא בזמן שיא של הימצאות אוטובוסים), בפועל המיטרד קיים כבר לפחות 8 שנים, גדל ומחריף משנה לשנה, ואין פיתרון והקלה אמיתיים באופק למצוקה וסכנה שמתרחשים כל השנה, במשך כל השנים האלה. 

הכתובת על הקיר, תאונות כבר קרו. האם צריך שהולך רגל, או נוסע באוטובוס, או חלילה ילד בגן יידרסו, כדי שמשהו סוף סוף יקרה? מה צריך כדי שסיכון חיי אדם כן יטריד את הנוגעים בדבר? כדי שהפרות חוק לא יתקבלו כמובן מאליו ובשיוויון נפש?

עיריית רמת גן, זו אחריות שלך לפגיעה בתושבי העיר, בשטח שלך, ולא משנה שהיא נגרמת מעיר שכנה! 

אנו קוראים לך להתעלות מעל פוליטיקה פנימית ובינעירונית, ולפעול בכל כובד משקלך ובמלוא המרץ גם בנושא שנמצא בשולי העיר, ושלא נוגע לכל התושבים, ושלא מצטלם פוטוגני בפייסבוק. אנו מצפים שתחשבו גם בתוך הקופסה וגם מחוצה לה, ושימו סוף אחת ולתמיד לעוול מתמשך לתושבי עירכם, להזנחה של שנים, לצפצוף מתמשך על החוק, לסיכון חיי אדם, לפגיעה באיכות הסביבה ואיכות חיי תושבי העיר. "

הכותב הינו תושב רחוב יוחנן באדר

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן