זכאות למענק הוצאות קבועות

גם לעסקים שדחו את מועד מתן השירות ולא חוו ירידה בהכנסות לפי הדווח למע"מ

בין החודשים מרץ 2020 עד יוני 2021 ניתנו על ידי המדינה מענקים שנועדו לאפשר לעסקים להמשיך לקיים את עסקיהם בתקופת גזירות של סגרים וריחוק חברתי. העיקרי שבהם הוכתר בכותרת 'מענק הוצאות קבועות', למרות שהקשר בינו לבין הוצאות קבועות רופף ביותר. המענק ניתן בחוק לפי נוסחה שבודקת בעיקר את שיעור הירידה במחזור ההכנסה של העסק בין תקופת הבסיס (תקופה דו חודשית בשנת 2019) למול מחזור ההכנסה של העסק בתקופת הזכאות (כל תקופה דו-חודשית בין מרץ 2020 עד יוני 2021).
מדובר בנוסחה אחידה שאינה מושלמת ונחקקה בתנאי לחץ, אשר אינה נותנת מענה הולם לכל סוגי העסקים. כך למשל, עסקים המקבלים תשלום מראש עבור שירותיהם ולא זיכו את לקוחותיהם במחיר העסקה אלא נתנו להם הבטחה למתן השירות במועד מאוחר יותר, לא הראו ירידה משמעותית בהכנסות בתקופת המענקים, אולם למעשה, הפגיעה בהם נדחתה לשלב מאוחר יותר שבו נאלצו לתת שירות. הפגיעה באה לידי ביטוי בתפעול העסק, שלרוב אינו מסוגל להעניק שירות למספר כפול של לקוחות בפרק זמן נתון, ולכן לא יוכל למכור את שירותיו ללקוחות חדשים בזמן שבו נתן שירות ללקוחות ששילמו לו בעבר. גם רשות המיסים הבחינה בכך וביום 24.1.2021 הוציאה הנחיות מיוחדות לפיהן עסק שבמקום להשיב כספים ללקוחותיו (ובכך להפחית את מחזור העסקאות בתקופת הזכאות) דחה את מועד השירות, רשאי להגיש בקשה מיוחדת שתכלול נתונים אודות דחיית השירות, כך שההכנסה שנרשמה בספרים בתחילת תקופת הקורונה תתפזר על פני תקופה ארוכה יותר ובכך תקטין את ההכנסה בתקופת הזכאות, ותגדיל את שיעור הזכאות למענק.
מטעמים שלא נתחוורו עד כה, ייחדה הרשות את ההנחיות לחדרי כושר, אולם לדעתנו ניתן להחיל את ההנחיה גם על עסקים אחרים כגון מכללות שקיבלו תשלום מראש ולא יכלו להשלים את השירות במועד המתוכנן. גם 'ועדת ערר לענייני קורונה – השתתפות בהוצאות קבועות לעסקים' העירה לאחרונה כי אין לייחד את ההנחיה רק לחדרי כושר וכי יש לבחון את עניינו של כל עסק לפי רוח הדברים (ערר 1045/21 איי. בי. סי. ביו קוסמטיקס בע"מ נ' רשות המסים, מיום 6.6.2021).

הכותב הינו עו"ד, מגדל ב.ס.ר 4, רח' מצדה 7 בני-ברק, 03-6777899

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן