מועדון השחמט של רמת גן חי ובועט

דן דרורי, מנכ"ל עמותת השחמט ברמת גן, וליאד שאול זיידנר אלופת ישראל לנערות עד גיל 18, בראיון בלעדי על פעילות העמותה ועל כל נושא השחמט בעיר.

דן, ספר לנו על מועדון השחמט ברמת-גן. מתי התחלתם לפעול בעיר?
התחלנו כרשת של חוגים ברמת-גן בשנת 2004, וראינו אחרי מס' שנים שכמות הילדים וההישגים שלהם בחוג השחמט התחילה להיות משמעותית, ובעידודו של ראש העיר ובסיוע בית עמנואל הקמנו את מועדון השחמט. נרשמנו באיגוד השחמט והקמנו קבוצות ליגה, שלחנו ילדים לתחרויות ארציות וכד'.
ב-2011 הפכנו לעמותה, וב-2012 נכנסו למשכן קבע בבית מכבי רמת יצחק, ברח' מאיר בעל הנס. בימים אלו אנו עוברים לבית לזרוס.
אנו כיום עוסקים בשחמט בלבד. יש לנו בית ספר לשחמט ומועדון שחמט ואלו מזינים אחד את השני. אנו גם נותנים הדרכות לבתי ספר בבוקר ובשנה הקרובה ניכנס גם לגני הילדים.


מי עומד בראש העמותה?
אני, דן דרורי, מנכ"ל העמותה. אני מדורג על פי דירוגי המשחק בדרגת 'אמן', משחק שחמט מילדות, מדריך ומלמד מאז גיל 15.
מלבדי, בעמותה עצמה יש לנו צוות מדריכים מנוסה ומקצועי וחברי עמותה מהענף.
מה הסיבות שעברתם למשכן חדש אחרי כל כך הרבה שנים של פעילות בבית מכבי ברמת יצחק?
המבנה שייך למכבי רמת יצחק שמפעילה בו חוגים ופעילויות לנוער, ואנו נמצאים בו בשכירות שנים רבות. אחת לכמה שנים העירייה מנסה להחזיר לעצמה את המבנה עקב הסכסוך בין העירייה למכבי רמת יצחק נאלצנו למצוא לעצמנו מקום חדש, והעירייה בשיתוף בית עמנואל, מצאה לנו את משכננו הזמני במרכז קהילתי בית לזרוס שברח' אינשטיין. בעתיד הנראה לעין העירייה הקצתה לנו קומה שלמה בבית המצויינות אשר עומד לקום בשנים הקרובות ברמת השקמה.
בינתיים בבית לזרוס אנו מוצאים בית חם וסביבה מאד נעימה. צוות המקום תומך ועוטף, המשפחות המגיעות למקום מאד חמות, כשכמובן הקהל הותיק שלנו ממשיך להגיע. בסופו של דבר, העמותה היא הבית, והמיקום פחות משנה. אני מקווה שהבנייה של המרכז ברמת השקמה תתחיל בקרוב ונמצא שם משכן קבע חדיש בסטנדרטים בינלאומיים.
למה לדעתך כדאי להורים לשלוח ילדים לחוג שחמט?
אם היית שואל אותי ב-2004 הייתי אומר לך ששחמט מפתח את החשיבה, עוזר בתהליכי קבלת החלטות, משפר זכרון ויכולות מחשבתיות וכד'.. אולם עם השנים אתה מגלה עוד ועוד רבדים שנוספים לזה. קודם כל ברמה הנפשית זה מחזק יכולות נפשיות, מהווה אימון מנטלי ומעצב אישיות.
אני מסתכל היום על נערים ונערות שעשו אצלנו דרך, ורואה איזה אנשים הם נהיו, לאיזה תפקידים הם מגיעים בצבא ולאחריו, ומבין שיש לנו חלק בזה, בלי כמובן לקחת את הקרדיט מהבית ומבתי הספר, עדיין אני מרגיש שיש לנו חלק בעיצוב האישיות. מגיעים אלינו ילדים פנטסטים החל מגיל 5 ברמה גבוהה של שליטה במשחק.
האם יש יותר בנים או בנות בחוגים?
בגיל צעיר יש כמעט שיוויון בין בנים לבנות, וככל שעולים בגיל יש יותר בנים מבנות. ליאד, למשל התחילה אצלנו בגיל צעיר, מעולם לא הרגישה נחותה כבת לעומת הבנים, והיא דוגמא נפלאה מדוע השחמט לא פחות מתאים לבנות מאשר לבנים ואני מקווה שבעתיד המגמה תשתנה ויגיעו יותר בנות לחוגים.
יש קבוצה מקצוענית בעיר?
למועדון יש קבוצה מקצוענית שעלתה בפעם הראשונה לאחרונה לליגה הלאומית, ובנוסף אנו שולחים שחקנים חברי מועדון, ביחידים או בקבוצות למשחקים בליגות הארציות, בתחרויות נפרדות לנשים, לגברים ולילדים, וכן לתחרויות מעורבות ועוד..
כיום מבחינה הישגית לדעתי השחמט הוא הספורט המוביל ברמת גן,
העירייה תומכת?
הקשר שלנו הוא עם בית עמנואל בכל הקשור לחוגים. מעבר לזה אין תיקצוב מסודר לשחמט. העירייה תומכת בצורה מסודרת בשלושה ענפים בלבד: כדורגל, כדורסל וכדוריד. נפגשנו לאחרונה עם ראש העיר בעת ביקור שלו בקייטנה בו היינו, ולאחר שיחה ארוכה הבטיח לי ראש העיר שעל כל ספונסר חיצוני שנביא, הוא יתמוך באופן זהה לספונסר – שקל מול שקל. אשמח לנצל במה זו לפנות לגופים עסקיים, חברות וכד', לבוא ולהיות ספונסרים שלנו. שיתוף הפעולה בינינו לבית עמנואל מאפשר לנו להשתמש במבנה, לקבל ציוד, פרסום וחשיפה לגנים ובתי הספר, ובכך הם מסייעים לנו בהרחבת היריעה. תקצוב ישיר אין אמנם, אבל התמיכה המדוברת בהחלט מהווה את הבסיס ומאפשרת לנו קיום.
אני מאמין באופן אישי שמי שמשקיע בשחמט, משקיע לא רק בענף ספורט אלא גם בתרבות, בספורט ובחינוך, ואין לדעתי דבר שאני מכיר ששוה ערך לזה, וכל מי שרוצה להצטרף ל"סטרט-אפ" הזה בעיר, זרועותינו מושטות לרווחה.
יש גם חוגים למבוגרים?
התחלנו בשנתיים האחרונות. מעביר את ההדרכות למבוגרים ויטלי שהוא בדרגת 'רב אמן' בשחמט. בתקופת הקורונה כשהכל עבר לזום, התגבר יותר עניין החוגים למבוגרים ומאז הפעילות הזו קיימת ואני מקווה שתגבר. הסדרה 'גמביט המלכה' שהיתה להיט בנטפליקס והציגה את השחמט באור אטרקטיבי מאד העלתה את הביקוש גם מצד מבוגרים, גם גברים וגם נשים.
אתה עדיין מתחרה?
בעיקר בליגה. אני חלק מהקבוצה שעלתה לליגה הלאומית, אבל אני מעדיף להמשיך לשחק בליגה הארצית ולהשאיר את הבמה לחניכים שלנו.
אני שמח מאד על העלייה לליגה הלאומית בעיקר בזכות זה שלילדים יש את האפשרות לשחק בליגה הזו ולא יזלגו לנו למועדונים בערים אחרות. המועדונים החזקים בישראל כיום הם באר שבע ואשדוד, אולם שם אין ממש נוער וכשיטה קונים שחקנים חזקים, יותר מאשר מפתחים שחקנים מקומיים, כמו אצלנו.
ליאד, בואי נעבור אליך.. ספרי לנו קצת על עצמך.
שמי ליאד שאול זיידנר, גרה באזור מרום נווה, לומדת באורט אבין, בת 17. התחלתי לשחק שחמט בגיל 5. גרנו באריאל, אמא שלי שלחה אותי לחוג והתאהבתי במשחק. אחר כך עברנו לרמת-גן והמשכתי לשחק אצל דן.
אני אוהבת את המשחק, את החשיבה הנדרשת לזה, את מאבקי המוחות, את התחושה שכולם שווים ליד שולחן המשחק, בנים ובנות.
דן: אספר לך קוריוז על ליאד. שלחנו קבוצה לטורניר שרובן בנות, ולמרות שהיו מספר בנים, ליאד ביקשה והתעקשה על השם "נסיכות השחמט" ולא "נסיכי השחמט", וזה עבר יפה מאד והבנים בקבוצה שיתפו פעולה.
כמה שעות ביום את מקדישה לשחמט? את שוקלת להפוך למקצוענית בעתיד?
כל זמן פנוי שיש לי. גם בנייד אני מסתכלת על משחקים ומהלכים בכל רגע פנוי ומנסה ללמוד עוד ולהשתפר.
דן: אני ממליץ לליאד, כמו לכל התלמידים אצלנו שמגיעים לרמות הגבוהות, שתיקח את כל מה שלמדה אצלנו ותיישם בעתיד בחיים. מעט מאד שחמטאים הופכים למקצוענים ברמה שאפשר להתפרנס מזה, אבל הכלים לחיים שהיא קיבלה ומקבלת מהמשחק, אני מאמין בכל ליבי, שיסייעו לה להגיע רחוק בחיים.
ליאד מתנדבת בארגונים רבים, על חשבון הפנאי שלה, תורמת מזמנה לקהילה, והיא מצד אחד נשמה מאד גבוהה, ומצד שני מאד צנועה. אגב, ליאד יכולה להיות מקצוענית בהדרכה, יש לה רגישויות לפרטים הקטנים, ויכולה בהחלט להצליח בזה.
אני מקווה שהיא תבחר אחרי הצבא לחזור למועדון ולהקדיש מהנסיון והידע שלה לדור הבא, ומאמין מהכרותי אותה, שיהיו לה לא מעט אופציות לבחור שיביאו אותה להצלחה בחיים.
כמה מילות סיכום?
השחמט, כמו שאני רואה ומגדיר את זה, נותן לילדים כנפיים. זה מגביר את החוזקות שלהם, נותן להם מקום להתבטא בעולם הזה. ככל שגדלים לתוך המשחק, מוצאים עוד נערים ונערות כמוהם ולומדים לתקשר עם מבוגרים בגובה העיניים. אני מאמין שבשחמט הכל אפשרי.

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן