משחקי מחשב בקרב ילדים – להתנגד או להתיידד?

מאת ליאת לוי גרינפלד

הורות בעידן המודרני, מספקת להורים אתגרים רבים, כאלה שהתווספו על ההתמודדויות הסטנדרטיות אותם חווים הורים מול ילדיהם.
כניסת האינטנרט לחיינו, כמות המידע, תרבות השפע, ההזדמנויות הכביכול בלתי נגמרות – כל אלה הפכו נגישים ומיידיים והם מייצרים סדר יום חדש, אליו נשאבים גם הילדים, ואם לא היה לנו מספיק מזה, הגיעה שנת הקורונה שהצמידה את הילדים למסכים ביתר שאת.
הורים רבים מוטרדים מאד בכל הקשור לשימוש נכון ומידתי באינטרנט, התופעה הפכה לנושא העיקרי למריבות בבית, והעונש הכי פופולרי הוא החרמת הטלפון או שלילת זמן משחק במחשב. בקרב הדרכות ההורים תמצאו זאת כנושא מאד מדובר, וזה הפך להיות השיח המרכזי בבתים רבים.
הנחות העבודה הרווחות הן שמשחקי מחשב מהווים בזבוז זמן, מעודדים אלימות בקרב הילדים, מרתקים אותם לשעות רבות מול המסך, גורמים לניתוק חברתי וניכור והנזקים סביב הנושא מופיעים במחקרים רבים.
אז כמו בכל דבר, גם למשחקי מחשב בקרב ילדים ונוער, אכן יש חסרונות, והתיאוריה הזו מאד דומיננטית בשיח ההורי ובכלל, אך המחקרים והשטח מצביעים גם על לא מעט מעלות, אותן כדאי להכיר – משחקי מחשב יכולים לתרום בתחום המנטלי, הקוגנטיבי, הרגשי ואפילו החברתי:
1. שיפור יכולות קוגניטיביות – שיפור במיקוד ויכולת ריכוז מוגברת, חלוקת קשב ותגובה מהירה, עיבוד מידע באופן מהיר וקבלת החלטות, שליטה בשטף של נתונים והתמודדות עם הסחות דעת.
2. משחקי המחשב מספקים לילד פלטפורמה לביטוי, להעצמה, לביטחון עצמי ולהקניית מסוגלות, בפרט בקרב ילדים שלא זוכים לחוש כך בתחומים אחרים. ילד המתקשה בלימודים עלול לחוות תחושות כישלון מול חבריו, בעוד שיכולות גבוהות במשחק, עשויות להעניק לו תחושת הצלחה וניצחון.
3. המשחק יוצר סביבה עשירה ואקלקטית, במהלכה מופיעים כל העת אתגרים ומשימות חדשות – הדבר מחייב את הילד לצאת מאיזור הנוחות שלו, לדעת לפעול גם בסביבה פחות מוכרת או נינוחה.
4. משחקי המחשב מעודדים ומקדמים ערכים כגון סולידריות, תחושת שייכות לקבוצה, חברות ועבודת צוות.
5. המשחק מפגיש את הילד עם השפה האנגלית, גם אם לא מדובר בטקסטים, ויתרה מזאת, רוב המשחקים מפגישים את הילד עם ילדים אחרים בארץ ובעולם, הם משוחחים בינהם, מלמדים אסטרטגיות אחד את השני וחווים משחק משותף.
6. ילדים שמשחקים במחשב מתרגלים מיומנויות חברתיות שונות, הבאות לידי ביטוי גם במשחק חברתי בביה"ס או בפארק – חלק מהמיומנויות מסייעות לילד במפגש זה, מקרבות אותו לקבוצת השווים ומאפשרות לו אינטראקציה טובה יותר.
היתרונות המופיעים לעיל, הם כלליים מאד – יכולים להתאים לילד אחד ולאחר לא, אך הם מצביעים על שורה של יכולות ומיומנויות אותם רוכשים הילדים במהלך השימוש במשחקי המחשב.
מילות המפתח הן – מידתיות ומשמעת.
השימוש במחשב או במסכים בכלל, עלול להיות מזיק או מועיל אם המינון יהיה נכון ומקדם. אין ספק שילד שיושב על המחשב שעות רבות ביום, כשזה בא על חשבון מפגשים חברתיים, למידה או מטלות בבית – הנזק יהיה רב מהמעלות הטמונות במשחק.
לטובת וויסות הזמנים, נדרשת מעורבות שלנו ההורים ביצירת הגבולות לילד – אני לא מאמינה בהגדרה של מספר שעות המופיעה במחקרים, זה סובייקטיבי ומשתנה בין ילד לילד, אך חשוב שההורים יגדירו יחד עם הילד את זמני השימוש במחשב, ויאכפו זאת.
הדבר יבטיח שימוש יעיל ומהנה, כזה המפתח את המיומנויות שצויינו, ובה בעת, מונע מהילד רביצה של שעות סביב המשחק.
לא צריך לפחד ממשחקי המחשב – צריך רק למלא את התפקיד ההורי בניהול שעות הפנאי של הילד, יחד איתו, הדבר גם יוריד את המתחים הגדולים בבית סביב הנושא וגם יתרום לילד בתחומים שונים.

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן