מתיכון ממיין לתיכון מקיף

מתיכון ממיין לתיכון מקיף – שינוי מערכת החינוך העירוניתמאת ליאת גרינפלד
מערכת החינוך בישראל ידעה תמורות רבות במהלך שנותיה, כשהמשמעותית ביניהן הייתה המעבר למודל חטיבות הביניים, בשנת 1968. רק 4 ערים נותרו במתכונת של יסודי ותיכון, ביניהן העיר רמת גן, שמאז שומרת על מבנה חינוכי זה.

שנת הלימודים תשפ"ג טומנת בחוב שינוי משמעותי במערכת החינוך בעיר – תתאפשר לתלמיד בחירה בין לימודים בתיכון מקיף אזורי, לבין תיכונים על אזוריים ייחודיים, כאשר לבתי הספר המקיפים, לא יהיה תנאי סף של ממוצע הציונים בביה"ס היסודי.
התיכונים המקיפים הנם "אוהל שם", "בליך" והתיכון החדש "בגין", אשר יקלטו אליהם את התלמידים בבתי הספר היסודיים, לפי אזורי רישום – אהל שם בצפון העיר, בליך בדרום ובגין במרכז.
שאר התיכונים בעיר, יישארו על אזורים כשלכל אחד מהם מאפיינים ייחודיים.
מהלך זה מבנה מחדש את מערכת החינוך העל יסודית בעיר, מגדיר באופן שונה את מבנה בית הספר, את אופיו ואת תמהיל תלמידיו הבאים בשעריו. מטבע הדברים, הנושא מדובר רבות בקרב ההורים והתלמידים, מייצר טלטלה ואי ודאות.
1. ביטול ציון הממוצע ביסודי כתנאי קבלה לתיכונים המקיפים, יחייב אותם לקבל כל תלמיד השייך לאזור הרישום, בכל ממוצע של התלמיד.
משמעות הדבר – כיתות הטרוגניות מאד, מנעד רחב של תלמידים בכיתה אחת, החל ממצטיינים ועד למתקשים – הורים רבים חוששים שהדבר יביא לירידה ברמת הלמידה שכן המורה יידרש לכוון למכנה המשותף הרחב בכיתה, שהוא כאמור יכול להיות נמוך יותר ממה שהיה עד כה.
2. בתי הספר המקיפים יידרשו לשלב מערך סיוע רחב לתלמידים חלשים, יותר ממה שקיים עד כה – שעות פרטניות, כיתות קטנות, מרכזי למידה וכל תמיכה אחרת שתספק מענה לתלמידים מתקשים שהתקבלו לביה"ס.
3. החלוקה האזורית בין "בליך" ל"בגין" מעוררת תרעומת בקרב חלק מבתי הספר המזינים את התיכונים, והמבקשים להירשם לביה"ס אחר ממה שהוגדר באזורי הרישום.
הרבה שאלות מתעוררות בהקשרים אלה – האם התיכונים המקיפים יצליחו לספק את צרכי התלמידים על כל קשת הרמות? האם החזקים "ימשכו" את החלשים למעלה? האם האקלים הבית ספרי ישקף את מגוון האוכלוסיות ויאפשר מקום לכולם? מה מקומם של התיכונים העל אזוריים במארג החדש והאם ישנו את פניהם?

בנימה אישית – אני מברכת על השינוי, בפרט בכל הקשור למענה לתלמיד ולהתפתחותו.
ביה"ס מהווה אכסניה ללמידה ולצמיחה אישית, וככזה, יש באפשרותו לספק מענים שונים ומגוונים לאוכלוסיית התלמידים, על כל גווניהם – כיתות מצוינות לצד כיתות קטנות, מערך סיוע ותמיכה, טיפוח ההון האנושי בהיבטים החברתיים בקרב אוכלוסייה הטרוגנית – יש מקום לכולם.
מערכת החינוך בעיר חזקה והצוותים בה מסורים ומחויבים, אני מאמינה כי בתי הספר נערכים לשינוי ומבצעים את ההתאמות הנדרשות – שנת תשפ"ג תעמיד למבחן את כולנו, והלוואי וכל נער/ה ימצאו את מקומם בתיכון הנכון עבורם ויקבלו את כל המענים הנדרשים להם להמשך צמיחה ומימוש יעדים.

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן