עין איוב המפל הנסתר בכנרת

מאת גבי ברנשטיין

המפל הנסתר בעין איוב נמצא בצפון הכנרת, בין כנסיית פטרוס לבין כפר נחום. מדובר במפל יפהפה שזורם בעוצמה חזקה ויוצר בריכות טבעיות בין הסלעים. קל מאוד לפספס את המפל מאחר ומהכביש לא תראו דבר המרמז על הימצאותו ולכן המקום גם קיבל את שמו: המפל הנעלם או המפל הנסתר. למרות זאת, ההגעה אליו היא די מהירה ולא קשה.
כאמור, בין טיילת כפר נחום לבין טבחה (וכנסיית בשורת פטרוס), ישנו גרם של מספר עשרות מדרגות המוביל לחוף הכנרת. אלמלא הרכבים החונים שם, לא ניתן היה לנחש שהמדרגות מובילות גם לעין איוב – המפל הנסתר.
המדרגות מובילות לרחבת אבן קטנה, מצד ימין ניתן לראות מבנה עגול. מבנה זה (מומלץ להקיף) נקרא עין איוב (או בעבר מרחץ איוב או חמאם של איוב) והוא משמש כבריכת הרמה עתיקה מהתקופה הרומאית-ביזנטית. בעבר המים מילאו את הבריכה עד גדותיה והם שימשו להשקיית חקלאות במדרונות. כיום המפלס בבריכה נמוך מאחר והם פורצים דרך פירצה בתחתית.
שמו של המעיין מעיד על כך שהוא נקשר במסורות שונות לאיוב המקראי. לפי המסורת, איוב הגיע למעיין זה על מנת להירפא מהשחין שבו היכה אותו השטן. בבואו לרחוץ במי המעיין, התגורר במערה שנראית על צלע ההר מעל למעיין, שנקראת על פי המסורת מערת איוב.


מצידה השמאלי של רחבת האבן יורד גרם מדרגות נוסף, שמוביל אותנו עד מהרה למפל מרשים הנופל מגובה של ארבעה מטרים בינות לצמחייה סבוכה וזורם לעבר הכנרת. המפל אינו טבעי, והוא נוצר כתוצאה מקידוח "כנרת 7" של תה"ל (תכנון המים לישראל), שהמים פרצו ממנו כלפי מעלה.
בשל מליחותם הנמוכה של המים, הוחלט לאפשר את זרימתם לכנרת. מי המפל נובעים, כנראה, מאותו מקור של מי המעיין שמעליו, ולכן סגולות המרפא מיוחסות גם להם. רבים באים לרחוץ במים החמימים, סתם להנאה או לריפוי פצעים, מחלות עור, תחלואי קיבה וגם כ"טיפול קוסמטי" לשמירה על עור צעיר ורענן.
זרימתו של המפל אחידה במשך כל עונות השנה וטמפרטורת המים שלו קבועה – 24 מעלות. בתקופת הקיץ, כאשר בחוץ מגיעה הטמפרטורה לארבעים מעלות ומי הכנרת מתלהטים לשלושים מעלות, מי המפל נותרים קרירים וצוננים, ומשיבים נפשו של הטובל בהם. בעונת החורף, כאשר האוויר ומי הכנרת מתקררים והטמפרטורה שלהם צונחת מתחת לעשרים מעלות, מי המפל מרגישים חמימים למגע.
הישיבה מתחת למפל אינה אפשרית, שכן הוא נשפך ישירות למי הכנרת. פעם, כשהכנרת לא עלתה על גדותיה כפי שקורה היום, היתה בצמוד למפל רצועת חוף קטנטנה, שהיתה פשוט מושלמת, גם לתמונות וגם למילוי מצברים עם קפה ונשנוש. כיום, השכשוך הנעים במים העמוקים והזרימה המרשימה מחליפים את הישיבה על החול.
איך מגיעים:
מצומת כפר נחום פונים לכביש 87. כחצי ק"מ אחרי הפנייה לכנסיית הבכורה של פטרוס וטבחה, קצת אחרי עיקול בכביש, 100 מטר אחרי מפרץ החנייה לאוטובוסים ניתן לראות פנייה לדרך עפר בצד שמאל של הכביש ואת גרם המדרגות המדובר בצד ימין. מעט מעלינו נוכל לראות את מערת איוב, בה, לפי המסורת הנוצרית, התגורר איוב בעת מחלתו.
בתוכנת הניווט: עין איוב.

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן