ראיון עם רכזת ש.י.ל (שירות ייעוץ לאזרח)

עו"ס סילביה אקלר בורשטיין

ספרי לנו בכמה מילים עליך. איך הגעת למערכת, מה תחומי האחריות שלך וכמה מילים על ש.י.ל.
אני עובדת סוציאלית מזה שנים רבות. טיפלתי במשפחות ובקשישים במסגרת עבודתי הקודמת בעיריית תל-אביב, שם נחשפתי לכל נושא ההתנדבות והתאהבתי בתחום. התחלתי במקביל לעבודה שלי שם לנהל גם פרוייקט מתנדבים לסיוע לקשישים בודדים, ובמקביל התחלתי לחפש עבודה שתתמקד בעיקר בנושא ההתנדבות. מאד אופטימי לעבוד עם מתנדבים שרק רוצים לעשות טוב וזה מייצר המון יצירתיות במקום העבודה. וכך הגעתי לרמת גן לתפקיד הזה כמחליפה של מישהי שיצאה לחופשת לידה, ונשארתי בתפקיד עד היום. אני כאן כבר 15 שנה ואם נוסיף את התקופה שלי בעיריית תל אביב אני מעל 20 שנה בתחום ההתנדבות. זו זכות מבחינתי לעבוד עם אנשים שרוצים לתת ולתת, ומאד מעניין ומגוון לי.
איך העירייה תומכת בנושא ההתנדבות?
העירייה מאד מאד מאפשרת ותומכת בנושא ההתנדבות, זהו תחום מפותח מאד בעיר ומתוקצב באופן שוטף ונדיב. יש אפילו בית ספר למתנדבים אותו אני מנהלת ובו מתבצעות הכשרות, העשרות ואפילו פעילויות חברתיות כמו טיולים והרצאות למתנדבים.
כאן בש.י.ל יש מספר רכזות שכל אחת אחראית על כמה פרוייקטים במקביל.
חלק מהפרוייקטים שלנו ביחידת ההתנדבות העירונית נותנים יותר שירות למחלקת הרווחה של העיר, וחלק ישירות לתושבים.
בית הספר למתנדבים קיים כבר למעלה מ-10 שנים וההכשרה ברמה מאד גבוהה. אנשים נהנים ומקבלים משמעות למה שהם עושים. המתנדבים מחולקים לכאלה שנותנים שירות כללי לקהילה כמו לקשישים או לאוכלוסיות חלשות יותר, ויש כאלה הנותנים שירות מקצועי כדוגמת עורכי דיון הנותנים ייעוץ לתושבים הזקוקים לכך.
מה הנושאים בהם מתעסקים בש.י.ל?
קודם כל ייעוץ משפטי בנושאים שונים כמו דיני עבודה, זכויות פנסיוניות, תביעות קטנות, הוצאה לפועל, ביטוח לאומי, ועוד. פונים אלינו בכל מיני נושאים ואנו מכוונות את האנשים ליועצים המתאימים. סכסוכי שכנים למשל זה נושא שמגיע אלינו באופן מאד תדיר, אנו מנסים לסייע ולפתור את הבעיה ולעיתים כשלא מצליחים מפנים לגישור.
אנו מחוייביות לסודיות ודיסקרטיות מלאה והכל נשאר בין היועץ לבין התושב הפונה. יותר מכך, יועצים שלנו אסור להם לקבל תושב שפנה אליהם להמשך ייעוץ באופן פרטי, כדי שלא יהיה אינטרס כספי ליועצים. לתושבים עצמם כל השירותים של ש.י.ל. ניתנים כמובן בחינם.


נושאים נוספים שאנו מסייעים בהם לתושבים הם ענייני צרכנות, ייעוץ בנושא מידע וזכויות למשפחות, ילדים עם צרכים מיוחדים ועוד… אספר לכם סיפור קטן שאולי יכול להמחיש במעט את מה שאנו עושים: הגיע למשרד אדם מבוגר. לטענתו היה במכון לרפואת שיניים לטיפול שיניים והתקנת גשרים. לדבריו גבו ממנו מראש סך של 24.000 שקל עבור כל הטיפול. בלית ברירה, לדבריו, שילם. וקיוה  כי אכן יקבל את הטיפול ״וסוף סוף יגיע הקץ לסבלו״. לא כך היה, אחרי טיפול ממושך וסבל רב, לא היה מרוצה כלל והגשר לא היה יציב… למרות שהציעו טיפול נוסף, לא הסכים. כתבתי מכתב למכון וניהלתי שיחות ארוכות. לבסוף קיבל החזר בסך של 18000 שקל….
מה היו הנושאים שעליהם הגיעו לש.י.ל הכי הרבה פניות בתקופת הקורונה?
בתקופת הקורונה הגיעו אלינו פניות רבות בנושאי דיני עבודה וביטוח לאומי. היתה זו תקופה מאד קשה. אנשים פוטרו, יצאו לחל"ת, ישבו בבתים, קצבאות, מענקים וכד', ורוב הפניות היו בנושאים אלו.
יש לנו, אגב, שתי מתנדבות שהן פנסיונריות של ביטוח לאומי, כך שהיה לנו קשר טוב עם הסניף ברמת גן וכולם כאן נרתמו לעזור ככל הניתן לכל מי שפונה בנושא.
השירות של ש.י.ל הוא רק לתושבי רמת-גן?
בעקרון לא. יכולים לפנות אלינו ולקבל ייעוץ מכל הארץ, ההבדל הוא שתושבי רמת גן יכולים לקבל המשך טיפול במחלקות המתאימות בעיריית רמת-גן כמו למשל במחלקת הרווחה בשל היותנו חלק מהמערכת העירונית.
אתם זקוקים למתנדבים נוספים?
כרגע דרוש לנו באופן דחוף רק עורך דין בתחום הנדל"ן, ואין לנו כרגע צורך במתנדבים נוספים. יחד עם זאת הדלת תמיד פתוחה למתנדבים נוספים.
הצוות שלנו מאד מגוון. רוב המתנדבים גימלאים אמנם שעושים עבודה נהדרת, אבל יש גם חברה צעירים, כמו למשל עורכת דין שהינה יועצת בענייני דיני עבודה שמגיעה בערבים ונותנת שירות נהדר.
מי מתקצב את ש.י.ל?
האגף לשירותים חברתיים בעירייה, כשגם משרד הרווחה מסייע. עכשיו למשל משרד הרווחה סיפק לנו 2 מחשבים חדשים ומבצע בימים אלו החלפה ושידרוג של התוכנה לקשרי קהילה בכל סניפי ש.י.ל בארץ, המיועדת לטיפול יעיל ומהיר יותר בפניות.
אנו מנצלים את התקציב גם להשקעה גדולה מאד במתנדבים עצמם. בימים אלו מתקיימת סדנא מושקעת העוסקת במיומנויות הקשבה. חשוב לנו מאד נושא שירות הלקוחות, היחס האנושי של המתנדבים וכיו"ב, ועל כן אנו משתדלים מאד להשקיע בהכשרות ופעילויות למתנדבים.
אם נסכם, ש.י.ל למעשה נוגעים כמעט בכל נושא בו תושב יכול לבקש סיוע או ייעוץ, ומלבד כל מה שהזכרנו קודם יש נושאים רבים אחרים בהם אנו מטפלים, כמו למשל כלכלת המשפחה, ביקור בבתים של קשישים בודדים שלא ירגישו לבד, סיוע לנכים, עסקים למען הקהילה, נשים אחרי לידה שזקוקים לתמיכה נפשית ועוד, ועוד…

עוד נציין כי ש.י.ל רמת גן מקיימת הרצאות לכלל תושבי העיר למיצוי זכויות ומתן מידע בנושאים שונים. ההרצאה הקרובה תתקיים בתאריך 2/8/21 בנושא "זכויות החולה בישראל". ההרצאה תתקיים בבית רוזן רחוב ביאליק 89 רמת גן בשעה 18:00 בערב. הכניסה חופשית.
בש.י.ל ישמחו לסייע לכל המעונין. קבלת הקהל בש.י.ל היא בימים א',ג'09:00-13:30, ויום ד' ב15:00-18:30, ברח' ביאליק 32. ניתן לפנות לתאום פגישה באמצעות הטלפון 03-6738273/4 

שווה להרשם

הרשמו עוד היום והכנסו למועדון הצרכנות שלנו

עשרות הנחות במרום נווה

דילוג לתוכן